Budování města je jako maraton

Budování města je jako příprava na maraton – vyžaduje dlouhodobou strategii, trpělivost a vytrvalost. Stejně jako běžec nemůže natrénovat na maraton během několika týdnů, ani město nemůže dosáhnout udržitelného rozvoje bez pečlivého plánování a postupného úsilí.​

Strategické plánování jako tréninkový plán

Představme si, že město je běžec připravující se na maraton. Bez jasného tréninkového plánu by běžec riskoval zranění nebo vyčerpání. Podobně město bez strategického plánu může čelit neefektivnímu využívání zdrojů a nesouladu mezi potřebami obyvatel a realizovanými projekty. Strategický plán je tedy jako tréninkový plán – stanovuje cíle, identifikuje potřebné zdroje a určuje kroky k dosažení úspěchu. 

Další články:
Význam a hloubka analýz při strategickém plánování
Pět faktorů pro řízení změny
Strategie je hlavní odpovědnost lídra

Postupné zvyšování zátěže

Maratonec nezačne svou přípravu tím, že uběhne 42 kilometrů. Začíná kratšími vzdálenostmi a postupně zvyšuje zátěž, aby tělo adaptoval na rostoucí nároky. Stejně tak město by mělo realizovat projekty postupně, koncepčně a strukturovaně, aby zajistilo svůj udržitelný rozvoj a minimalizovalo rizika spojená s chybnými rozhodnutími a krátkodobými “jakoby úspěchy”.

Regenerace a odpočinek

V tréninku je důležitá nejen zátěž, ale i odpočinek, který umožňuje tělu regenerovat a posilovat. Pro město to znamená, že po intenzivních obdobích rozvoje by mělo následovat období konsolidace, kdy se hodnotí dosažené výsledky, upravují strategie a připravují se na další fáze rozvoje. Kolik měst dělá reálnou evaluaci pokroku? 

Flexibilita a adaptabilita

Během přípravy na maraton může dojít k nečekaným událostem, jako je zranění, dlouhodobá únava, problémy v práci či rodině, na které musí běžec reagovat úpravou tréninkového plánu. Podobně města čelí nepředvídatelným výzvám, jako jsou ekonomické krize, mimořádné investice, náhodné dotační výzvy či přírodní katastrofy, a musí být schopna flexibilně upravit svou strategii, aby zajistila kontinuitu rozvoje a naplňování dlouhodobých cílů. ​

Další články:
Jak dotace přispívají ke snižování rozdílu kvality života ve městech?

Zapojení komunity jako podpůrného týmu

Žádný maratonec neběží sám – má za sebou rodinu, přátele, spoluběžce či závodníky. Stejně tak město potřebuje aktivní zapojení svých obyvatel, podnikatelů a dalších stakeholderů do procesu plánování a realizace rozvojových projektů. Tím se zvyšuje šance na rozvoj města bez velkých výkyvů i v případě politických změn.  

Závěr

Budování města je maraton, nikoli sprint. Vyžaduje pečlivé plánování, postupné kroky, schopnost adaptace a aktivní zapojení všech, kteří chtějí pomoci. Stejně jako maratonec cítí hrdost při překročení cílové čáry po náročné přípravě, i město může dosáhnout prosperujícího rozvoje (k hrdosti všech obyvatel), pokud bude postupovat s rozvahou a vytrvalostí.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Ideální pro všechny typy eventů. Jeden prostor, desítky variant

Jak vybrat ideální prostor pro firemní školení nebo workshop, aby splňoval i ty nejvyšší požadavky a zároveň nezruinoval firemní budget? Máme pro vás 5 osvědčených tipů, jak najít místo, které vaši akci posune na novou úroveň.

29. 9. 2025
Index kvality života – bojíme si přiznat pravdu?

Ke konci loňského roku jsme vyhlásili výsledky již 6. ročníku Indexu kvality života, který ve spolupráci se společností Obce v datech vyhodnocujeme. Velká mediální pozornost mě vedla k potřebě sepsat základní úvahy, které tvorbu Indexu provázejí.

4. 1. 2024
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Technická infrastruktura

Výzva podporuje rozvoj technické infrastruktury obcí, zahrnující výstavbu vodovodů, kanalizací, komunikací, plynových, elektrických a internetových přípojek. Jejím cílem je připravit stavební pozemky s potřebnými sítěmi a tím usnadnit následnou výstavbu bytových a rodinných domů.

7. 2. 2025
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Výzva TRANSGov č. 1/2025 – Modernizace vozidel MHD

Díky této dotační výzvě lze pořídit nová vozidla s alternativními pohony (elektro, vodík, trolejbusy, tramvaje) jako náhradu za stávající MHD vozidla na fosilní paliva. Podpora může dosáhnout až 50 % způsobilých výdajů, přičemž celková alokace na tuto výzvu činí 7,3 miliardy Kč. Přispějte ke snižování emisí a zajistěte udržitelnou dopravní infrastrukturu pro budoucnost.

3. 3. 2025
Zobrazit všechny články