Budoucnost veřejné správy spočívá v inovacích

Veřejná správa je klíčovým pilířem fungování společnosti. Přestože se svět rychle mění, mnoho procesů a přístupů ve veřejné správě zůstává zakotvených ve 20. století. Je tedy zřejmé, že abychom mohli efektivně reagovat na potřeby současnosti a budoucnosti, musíme začít dělat věci jinak.
Efektivita jako základní imperativ
Veřejná správa trpí byrokracií, složitými procesy a pomalým rozhodováním. Tento stav nejenže frustruje občany, ale zároveň brání rozvoji klíčových oblastí, jako je např. digitalizace, urbanismus nebo udržitelnost. Zvyšování efektivity musí základním cílem každé organizace. To však neznamená pouze snižování nákladů, ale také zrychlení procesů, zjednodušení komunikace s občany a zavádění transparentnějších rozhodovacích mechanismů.
Jak toho dosáhnout? Jednou z cest je využití moderních technologií, jako je umělá inteligence (AI), automatizace a analýza dat. Například chatboty mohou zrychlit odpovědi na dotazy občanů, prediktivní analýza může pomoci při plánování infrastruktury a digitální platformy mohou nahradit zdlouhavou papírovou administrativu.
Technologie jako motor změny
Technologie nám dnes umožňují nejen zrychlit a zefektivnit procesy, ale také měnit způsob, jakým přemýšlíme o správě věcí veřejných. Příkladem může být například:
- Automatizace rutinních úkolů. Procesy, jako je zpracování žádostí, vydávání povolení nebo sledování dodržování předpisů, můžeme výrazně zrychlit pomocí algoritmů a digitálních platforem.
- Chytrá města. Implementace senzorů, datových platforem a umělé inteligence umožní městům lépe řídit dopravu, spravovat energetické zdroje a zlepšovat kvalitu veřejných služeb.
- Personalizované služby. Díky analýze dat mohou veřejné instituce lépe porozumět potřebám občanů a nabídnout jim řešení šitá na míru.
Regulace jako příležitost, nikoli bariéra
Stávající legislativa a regulace často brání implementaci nových technologií a postupů. Řešením však není rezignace, ale hledání způsobů, jak s těmito omezeními pracovat. Jedním z inovativních přístupů jsou regulatorní sandboxy – prostředí, ve kterém mohou veřejné instituce, firmy a startupy testovat nové technologie a postupy pod dohledem regulátora. Tento přístup, který je doporučovaný Evropskou komisí a již funguje v řadě zemí, má několik výhod:
- Minimalizace rizik. Nové přístupy či technologie jsou testovány v kontrolovaném prostředí, což umožňuje identifikovat problémy ještě před jejich širším nasazením.
- Flexibilita. Sandboxy umožňují rychle reagovat na nové trendy a potřeby, aniž by bylo nutné čekat na změnu legislativy.
- Inovace v praxi. Veřejné instituce získávají možnost zkoušet nové přístupy, které mohou výrazně zlepšit efektivitu a kvalitu služeb.
- Regionální specifika. Jedna velikost nestačí – při vyrovnávnávání rozdílů mezi regiony je nutné aplikovat cílené nikoli plošné opatření.
Kulturní změna jako klíč k úspěchu
Inovace a efektivita ve veřejné správě nejsou jen otázkou technologií nebo regulačních změn. Jsou především otázkou kultury organizace. Jejího vnitřního nastavení. Veřejná správa musí být ochotná experimentovat, učit se z chyb a spolupracovat s externími partnery – od technologických firem přes akademickou sféru až po neziskové organizace.
Zároveň je klíčové zaměřit se na vzdělávání úředníků a poskytnout jim nástroje, které jim umožní lépe zvládat výzvy moderní doby. Motivovaní a technologicky gramotní pracovníci jsou tím největším aktivem každé organizace.
Pokud chceme, aby veřejná správa byla motorem pozitivních změn, nikoli brzdou, musíme se odvážit dělat věci jinak. To znamená investovat do technologií, hledat flexibilní regulační rámce a kultivovat prostředí, které podporuje inovace a spolupráci. Veřejná správa má jedinečnou příležitost stát se lídrem změn a vytvořit podmínky pro lepší budoucnost – nejen sama pro sebe, ale především pro občany, kterým slouží.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat

V předchozím článku jsme se věnovali novému konceptu strategického plánování měst a dlouhodobým politikám. Na ně navazují akční plány, které překládají obecné cíle do konkrétních kroků. Zatímco politika říká „co a proč chceme dosáhnout“, akční plán popisuje „jak to uděláme, kdy a kým“.
17. 7. 2025
Každá dotační žádost pro firmy začíná vyhodnocením její ekonomické kondice. Dotační programy se mění, ale principy hodnocení ekonomického ratingu jsou stejné posledních 15 let. Pojďme se tedy podívat na to, co se pod termíny „zjednodušené ekonomické hodnocení“ a „podnik v obtížích“ ve skutečnosti skrývá.
29. 7. 2024
Rozvoj transferu znalostí (VaV aktivit) mezi podnikovou a akademickou sférou
s cílem podpořit a urychlit inovační procesy v podnicích.

V dnešní době disponujeme nepředstavitelným množstvím dat a informací, které jsou dostupné každému na dosah ruky. Přesto však často selháváme v tom nejdůležitějším – v hledání klíčových problémů, které by měly být středobodem každé analýzy.
22. 11. 2024