Kontrola hospodaření v průběhu roku
Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.
Tyto zásady mají velký význam při kontrole plnění rozpočtu a jeho vyhodnocování během roku. Pokud není splněna pouze jedna z nich, pak i samotná kontrola není přesná a územní samosprávný celek se během roku může dostat do finančních problémů.
V průběhu rozpočtového roku dochází k nesrovnalostem mezi rozpočtem a skutečností, které jsou často vyvolány organizačními změnami, změnami zákonů, nebo dalšími objektivními skutečnostmi např. haváriemi, přírodními katastrofami apod. Všechny tyto skutečnosti, které nebyly známy v době tvorby a schvalování rozpočtu musí být řešeny změnou rozpočtu, které se provádí rozpočtovými opatřeními.
Kontrola hospodaření musí začínat od nejnižších článků řízení, tj. od vedoucích jednotlivých odborů, kteří musí sledovat a pravidelně vyhodnocovat svou část rozpočtu a činit opatření k dodržení závazných ukazatelů, za které jsou odpovědni.
Kontrola na všech úrovních porovnává schválený rozpočet, upravený rozpočet a účetní skutečnost a jejich vzájemný procentuální podíl za hodnocené období. Porovnání plnění rozpočtu doporučujeme sledovat ve víceletých časových řadách.
Kontrolu plnění rozpočtu doporučujeme provádět pravidelně, z praxe vyplývá jako nejvhodnější následující periodicita:
- měsíčně vedoucími odborů v podrobnosti rozpočtové skladby a závazných ukazatelů,
- měsíčně vedoucím finančního odboru souhrnně za celý rozpočet,
- měsíčně vedením města,
- měsíčně finančním výborem,
- měsíčně radou (v zákoně o obcím č. 128/2000 Sb. je stanoveno, že zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu je vyhrazeno radě),
- čtvrtletně zastupitelstvem města, a to v podrobnosti schválených závazných ukazatelů a v takové podrobnosti, která umožní zastupitelům zodpovědně rozhodnout o navrhovaných rozpočtových opatřeních (změnách závazných ukazatelů).
Změny závazných ukazatelů může schválit pouze zastupitelstvo města, zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu města k projednávání změn rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazných ukazatelů. Při každém návrhu na zapracování nového výdaje do rozpočtu je nutno stanovit i způsob financování, např. snížením některého závazného ukazatele, protože plnění je oproti předpokladu nižší, nebo lze některou rozpočtovanou akci nižší priority přesunout do dalšího roku.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat
Alibismus jako bariéra změny
Dnešní hyper turbuletní doba sebou přináší nové výzvy, na které musíme všichni adekvátně reagovat. Každé odvětví má jinou přirozenou míru flexibility, někde se lze na změny, zejména vnějšího prostředí, adaptovat rychleji, jinde pomaleji. Rozdíly lze pozorovat nejen mezi obory, ale i obecně mezi soukromým a veřejným sektorem.
26. 12. 2021
Jak to vidíme v PinCity: Co je to vlastně participace?
Na trhu chyběl jednoduchý a komplexní nástroj pro snadnou komunikaci a plánování strategie.
31. 8. 2020
Manažerské role vedoucích pracovníků v měnící se době
Poslední roky se vyznačují zvýšenou dynamikou změn prostředí. Ta klade vysoké nároky na manažerské role vedoucích pracovníků. Úspěšný manažer musí na tyto změny reagovat, průběžně na sobě pracovat a rozvíjet se.
16. 11. 2020
Regulatorní sandboxy: Na Západě jako doma, ale mají je i v Litvě
Co spojuje energetiku, farmacii a finanční služby? V těchto všech oborech se často uplatňuje přísná regulace, nedovolující prorazit inovativním produktům. Mnohé státy ale pochopily, že jeden šikovný nástroj přeci jen existuje.
19. 9. 2024
