Kontrola hospodaření v průběhu roku

13. 2. 2021

Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.

Tyto zásady mají velký význam při kontrole plnění rozpočtu a jeho vyhodnocování během roku. Pokud není splněna pouze jedna z nich, pak i samotná kontrola není přesná a územní samosprávný celek se během roku může dostat do finančních problémů.

V průběhu rozpočtového roku dochází k nesrovnalostem mezi rozpočtem a skutečností, které jsou často vyvolány organizačními změnami, změnami zákonů, nebo dalšími objektivními skutečnostmi např. haváriemi, přírodními katastrofami apod. Všechny tyto skutečnosti, které nebyly známy v době tvorby a schvalování rozpočtu musí být řešeny změnou rozpočtu, které se provádí rozpočtovými opatřeními. 

Kontrola hospodaření musí začínat od nejnižších článků řízení, tj. od vedoucích jednotlivých odborů, kteří musí sledovat a pravidelně vyhodnocovat svou část rozpočtu a činit opatření k dodržení závazných ukazatelů, za které jsou odpovědni.

Kontrola na všech úrovních porovnává schválený rozpočet, upravený rozpočet a účetní skutečnost a jejich vzájemný procentuální podíl za hodnocené období. Porovnání plnění rozpočtu doporučujeme sledovat ve víceletých časových řadách.

Kontrolu plnění rozpočtu doporučujeme provádět pravidelně, z praxe  vyplývá jako nejvhodnější následující periodicita:

  • měsíčně vedoucími odborů v podrobnosti rozpočtové skladby a závazných ukazatelů,
  • měsíčně vedoucím finančního odboru souhrnně za celý rozpočet,
  • měsíčně vedením města,
  • měsíčně finančním výborem,
  • měsíčně radou (v zákoně o obcím č. 128/2000 Sb. je stanoveno, že zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu je vyhrazeno radě),
  • čtvrtletně zastupitelstvem města, a to v podrobnosti schválených závazných ukazatelů a v takové podrobnosti, která umožní zastupitelům zodpovědně rozhodnout o navrhovaných rozpočtových opatřeních (změnách závazných ukazatelů).

Změny závazných ukazatelů může schválit pouze zastupitelstvo města, zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu města k projednávání změn rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazných ukazatelů. Při každém návrhu na zapracování nového výdaje do rozpočtu je nutno stanovit i způsob financování, např. snížením některého závazného ukazatele, protože plnění je oproti předpokladu nižší, nebo lze některou rozpočtovanou akci nižší priority přesunout do dalšího roku. 

Jan Obrovský




Články

Mohlo by vás zajímat

DOTAČNÍ ČMUCHAL: Aplikace – DEEP TECH – výzva III.

Dlouho očekávaná dotační výzva na podporu vývojových aktivit vyhlášena! Výzva je určena pro projekty průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje s cílem zvýšit úroveň technologické připravenosti pokročilých technologických řešení a demonstrovat vysoce inovativní postupy, výrobky a služby.

24. 1. 2025
Svobodný přístup k informacím – důvody pro vydání rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace podle ust. § 2 odst. 4 InfZ

Dovolím si představit své zkušenosti se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), z pohledu běžné obce, a to ohledně důvodů pro vydání rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace podle ust. § 2 odst. 4 InfZ.

28. 5. 2025
Jsme součástí unikátního výzkumného centra CESMOD

Experti a expertky z oblasti SMART, vysokých škol a inovačních center se sdružili v Centru výzkumu pro odolnou, smart, inovativní a udržitelnou společnost (CESMOD). Součástí programu je také společnost Obce v datech, která v rámci skupiny AQE zpracovává index kvality života měst prostřednictvím automatizovaného zpracování big dat.

10. 10. 2024
Participace není žádná věda

Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.

3. 11. 2020
Zobrazit všechny články