Kontrola hospodaření v průběhu roku
Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.
Tyto zásady mají velký význam při kontrole plnění rozpočtu a jeho vyhodnocování během roku. Pokud není splněna pouze jedna z nich, pak i samotná kontrola není přesná a územní samosprávný celek se během roku může dostat do finančních problémů.
V průběhu rozpočtového roku dochází k nesrovnalostem mezi rozpočtem a skutečností, které jsou často vyvolány organizačními změnami, změnami zákonů, nebo dalšími objektivními skutečnostmi např. haváriemi, přírodními katastrofami apod. Všechny tyto skutečnosti, které nebyly známy v době tvorby a schvalování rozpočtu musí být řešeny změnou rozpočtu, které se provádí rozpočtovými opatřeními.
Kontrola hospodaření musí začínat od nejnižších článků řízení, tj. od vedoucích jednotlivých odborů, kteří musí sledovat a pravidelně vyhodnocovat svou část rozpočtu a činit opatření k dodržení závazných ukazatelů, za které jsou odpovědni.
Kontrola na všech úrovních porovnává schválený rozpočet, upravený rozpočet a účetní skutečnost a jejich vzájemný procentuální podíl za hodnocené období. Porovnání plnění rozpočtu doporučujeme sledovat ve víceletých časových řadách.
Kontrolu plnění rozpočtu doporučujeme provádět pravidelně, z praxe vyplývá jako nejvhodnější následující periodicita:
- měsíčně vedoucími odborů v podrobnosti rozpočtové skladby a závazných ukazatelů,
- měsíčně vedoucím finančního odboru souhrnně za celý rozpočet,
- měsíčně vedením města,
- měsíčně finančním výborem,
- měsíčně radou (v zákoně o obcím č. 128/2000 Sb. je stanoveno, že zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu je vyhrazeno radě),
- čtvrtletně zastupitelstvem města, a to v podrobnosti schválených závazných ukazatelů a v takové podrobnosti, která umožní zastupitelům zodpovědně rozhodnout o navrhovaných rozpočtových opatřeních (změnách závazných ukazatelů).
Změny závazných ukazatelů může schválit pouze zastupitelstvo města, zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu města k projednávání změn rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazných ukazatelů. Při každém návrhu na zapracování nového výdaje do rozpočtu je nutno stanovit i způsob financování, např. snížením některého závazného ukazatele, protože plnění je oproti předpokladu nižší, nebo lze některou rozpočtovanou akci nižší priority přesunout do dalšího roku.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Renovace brownfieldů pro cestovní ruch
Dotační program je zaměřený na podporu renovace brownfieldů s cílem vytvořit nové ubytovací a restaurační zařízení. Zároveň je také možné využít finanční prostředky z dotace na renovaci nemovitých kulturních památek typu brownfield na provozování muzeí, galerií nebo provozu historických a kulturních památek.
6. 2. 2025
Nový koncept strategického plánování měst
Současná praxe strategického plánování měst často spoléhá na rozsáhlé koncepční dokumenty o délce desítek až stovek stran, zaměřené na jednotlivé tematické oblasti. Tyto dokumenty sice obsahují mnoho dat a analýz, ale jsou prostě nesrozumitelné a málo přístupné širšímu okruhu lidí.
16. 7. 2025
Index kvality života 2020: Nejvyšší kvalita života opět v Říčanech. Obcím pomáhá více pracovních míst a přistěhování mladých
Říčany ve středních Čechách se staly potřetí za sebou místem s nejvyšší kvalitou života v Česku. Nejvíce si v meziročním srovnání polepšil Holešov ve Zlínském kraji. Poskočil o 64 míst na 57. místo.
27. 10. 2020
Jak efektivní je e-learning?
Vzdělávání zaměstnanců je v současné době jednou ze stěžejních oblastí zájmu moderně smýšlejících úřadů. Učení a rozvoj lidských zdrojů je nyní více než kdy jindy klíčem k úspěchu.
13. 5. 2024
