Jak správně mluvit s lidmi o COV19

24. 3. 2020

Aktuální kritická situace klade na samosprávy zvýšené nároky co do zajištění veškerých opatření souvisejících s nouzovým stavem, ale i co do komunikace s občany. 

Právě zodpovědný přístup v této oblasti je v tuto chvíli kriticky důležitý, protože města a obce jsou pro některé občany prvním zdrojem informací o vývoji dění v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19.

Převezměte odpovědnost, získejte si důvěru lidí, buďte autentičtí. Jsou to chvíle, kdy mají informace velkou cenu. Občané potřebují vědět, že v tom nejsou sami, že stát, zejména prostřednictvím obcí, pro ně bude oporou.

Jsme přesvědčeni, že zkušenosti, které teď získáte, budou velmi důležité v následujících letech. Občanská společnost se promění, lidé budou více angažovaní, budou ochotni s městem více komunikovat a spolupracovat. Na to je potřeba se připravit a využít současnou situaci k nastavení standardů pro budoucí práci.

V tuto chvíli doporučujeme městům následující postup:

  1. Využívejte pouze ověřené informace. V dnešní době, kdy jsou informace extrémně snadno dostupné z takřka nepřeberného množství zdrojů, vzniká riziko, že se mezi lidmi začnou šířit nepodložené zprávy, které mohou vést ke vzniku paniky. Samosprávy by proto měly předávané informace čerpat z komunikačních kanálů oficiálních zdrojů (vláda, ministerstva, kraje a jejich webové stránky, veřejná vyjádření – např. jako https://www.okoronaviru.cz/ nebo https://www.google.com/covid19/, příspěvky na sociálních sítích měst).
  2. Komunikujte aktivně na různých kanálech. Uvědomujeme si, že situace je náročná nejen pro lékaře a další státní zaměstnance v „první linii“, ale i pro úředníky měst a obcí a volené zástupce. Je však potřebné, aby občané, kteří slyší mnohdy protichůdné informace, věděli, že samospráva je pro ně relevantní zdroj informací. Snažte se proto průběžně aktualizovat webové stránky, pravidelně přispívat na profily na sociálních sítích a v rámci možností občanům odpovídat na jejich dotazy a připomínky. Zapomínat byste neměli ani na i tradiční kanály jako obecní zpravodaje či rozhlas, které jsou nejjednodušším zdrojem informací zejména pro starší generace.
  3. Mluvte jednoduše. Čím složitější informace, tím je větší šance, že bude špatně interpretována, a to zejména u starších občanů. Zbytečně proto neobalujte klíčová sdělení dodatečnými informacemi, které mohou příjemce informací zmást.
  4. Snažte se udržovat pozitivní tón. Čím déle bude trvat nouzový stav a aktuální bezpečnostní opatření, tím také poroste nervozita mezi lidmi. Jakkoli napjatá situace je, měli by se zástupci samospráv snažit nedávat najevo frustraci. Naopak, je třeba apelovat na soudržnost v rámci komunity, podporovat jakékoli aktivity, které mohou pomoci alespoň mírnit případné negativní naladění lidí.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Index kvality života 2022

Základem naší práce je zdánlivě jednoduchá, nicméně velmi osvědčená metodika, která říká, že šťastný je člověk, který materiálně nestrádá, žije ve zdravém prostředí, má přístup ke zdravotní péči a existuje pro něj pestrá možnost sociální interakce s ostatními lidmi, do které je zapojen, neboť to je podstata lidské osobnosti.

12. 1. 2023
Index kvality života 2020: Nejvyšší kvalita života opět v Říčanech. Obcím pomáhá více pracovních míst a přistěhování mladých

Říčany ve středních Čechách se staly potřetí za sebou místem s nejvyšší kvalitou života v Česku. Nejvíce si v meziročním srovnání polepšil Holešov ve Zlínském kraji. Poskočil o 64 míst na 57. místo.

27. 10. 2020
Pět faktorů pro řízení změny

Implementace strategie je vždy velkou výzvou. V naprosté většině případů strategické dokumenty nenaplní stanovené cíle (ve více jak 85 % případů). Nejen města a obce mají tendenci spíše investovat svou omezenou kapacitu a pozornost do témat, které občané vidí a cítí napřímo, než se zabývat dlouhodobými strategickými cíli.

22. 3. 2023
Strategie je hlavní odpovědnost lídra

Strategii považuji za hlavní odpovědnost top vedení. Strategie určuje cestu, jak dosáhnout Vize, definovaných cílů. Odlišuje úspěšné od neúspěšných, vítěze a poražené. Proto ze svého principu není možné strategické plánování přenést na niší úroveň řízení nebo zcela delegovat na externí subjekt.

31. 12. 2020
Zobrazit všechny články