Jak nastavit priority strategie?
Obce a města řeší obdobné problémy, čelí podobným výzvám. Jak tedy nastavit správně priority své strategie? Co vše má ve strategii být uvedeno? Až do jaké podrobnosti ve struktuře strategického dokumentu jít?
Jistě si při čtení běžné strategie typického města nelze nevšimnout, že přestože jsou vize odlišné, priority jsou v zásadě stejné. Jsou pojmenovány podle oblastí, které města řeší. Energetika, doprava, správa majetku, bydlení apod. Díky snaze nic nevynechat tak strategické dokumenty rostou a na mnoha set stranách pak pojmenovávají (zejména v analytické fázi) vše. Preventivně.
Smysl strategie
Bohužel tímto přístupem strategie zcela ztrácí svůj smysl. Ten nespočívá v taxativních výčtech všeho, co město musí řešit. Smysl strategie je v tom, že se soustředí na priority města (úzce vymezené) a těm věnuje největší pozornost. To nijak nevylučuje starost o další oblasti, které strategie explicitně nepojmenovává.
Technikou, kterou používáme u nás, kombinujeme oba výše zmíněné přístupy. Jednak zcela jasně formulujeme priority rozvoje města a těm definujeme cíle. Vedle toho u každé priority určujeme obecné oblasti, které může priorita řešit.
Katalog témat rozvoje obcí
Na základě dlouhodobého výzkumu, který ve veřejné sféře realizujeme, jsme vytvořili Katalog témat rozvoje obcí (tzv. TOR) na úrovni, ve které je shoda pro všechny typy obcí. Témata zařazená v TORu mají víceméně stejnou významnost. Pro každé téma pak stanovujeme vzorové projekty, které tam spadají. Např. do tématu Bezpečnost mohou spadat opatření typu městská policie, kamerové systémy, zpomalovací pruhy, prevence kriminality, vzdělávání apod. Tedy je zjevné, že konkrétní projekty řešící bezpečnost mohou být řazeny do rozdílných priorit.
TORy klastrujeme do 3 oblastí, a to následovně:
- obec a město (řeší územně technický aspekt rozvoje města),
- život (řeší podnikání a život ve městě),
- správa (řeší řízení města, inovace a technologie).
Pokud tedy při formulaci strategie volíme priority, které mají za cíl naplňovat definovanou vizi, zároveň pro každou prioritu uvádíme, který TOR jsem spadá. Slouží to jako návod jak pro tvorbu Akčních plánů (aby bylo jasné, kam řadit daný projekt), tak i pro následný monitoring plnění indikátorů strategie.
Příklad:
Priorita: Dostupné a motivující vzdělávání pro všechny generace.
TOR:
- školství a vzdělávání
- občanská společnost
- správa města
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Nejlepších výsledků dosáhly opět obce z oblasti Prahy a okolí, které obsadily 4 z prvních 5 míst pořadí. Z ostatních regionů si velmi polepšily obce Jihomoravského kraje, pro které je dobře dostupné Brno.
13. 8. 2019 SÚS je nově i na sociálních sítích, ukáže zajímavosti ze života silničářůSpráva a údržba silnic Jihomoravského kraje je od listopadu aktivní i na Facebooku. Změna souvisí s celkovým posilováním komunikace organizace směrem k veřejnosti.
19. 10. 2020 Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku městaPro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. "zásobníků projektů" má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.
13. 2. 2021 Mickeymousing ve veřejné správěPráce ve veřejném sektoru, obzvlášť ve vedoucí pozici, je náročná věc. Vyžaduje jiné dovednosti a kompetence než při seniorním postavení v soukromém podniku. Mimo obecné dovednosti, které jsou shodné pro oba segmenty, je práce ve veřejné správě náročnější na osobnostní předpoklady jedince, jeho hodnotový systém, integritu názorů a profesionalitu výkonu práce.
30. 4. 2021