Akční plány. Konkrétní kroky k naplnění politik
V předchozím článku jsme se věnovali novému konceptu strategického plánování měst a dlouhodobým politikám. Na ně navazují akční plány, které překládají obecné cíle do konkrétních kroků. Zatímco politika říká „co a proč chceme dosáhnout“, akční plán popisuje „jak to uděláme, kdy a kým“.
ČTĚTE TAKÉ: Nový koncept strategického plánování měst
Každá dlouhodobá politika by měla mít svůj periodicky aktualizovaný akční plán (ideálně roční nebo dvouletý), který bude obsahovat detailní seznam opatření a projektů pro naplnění dané politiky.
Náležitosti akčního plánu
- Konkrétní opatření a projekty. Akční plán rozepisuje soubor projektů, aktivit a opatření, které se mají v daném období realizovat, aby se naplnily cíle politiky. Každá akce by měla být jasně popsána a odvozená od strategických cílů (politik) – tím se strategie “přenáší do každodenní praxe”.
- Určení odpovědnosti. U každého opatření se jasně určí odpovědná osoba či odbor (vlastník úkolu) a případně spolupracující subjekty. Díky tomu se ví, kdo má realizaci na starosti, což zvyšuje odpovědnost a tlak na plnění úkolů.
- Harmonogram a zdroje. Akční plán stanoví časový plán (do kdy má být úkol splněn, případně milníky během realizace) a také zdroje potřebné k provedení (rozpočet, lidské kapacity, případně dotační zdroje). Propojení s rozpočtem je klíčové – strategické priority musí být promítnuty do toho, jak město rozděluje finanční prostředky (priority-based budgeting neboli rozpočet založený na prioritách).
- Měřitelné ukazatele. U každého opatření je vhodné nastavit konkrétní měřítka úspěchu (KPI). Např. počet nových bytů postavených v rámci politiky bydlení, snížení dojezdové doby MHD v rámci dopravní politiky, apod. Co se měří, to se i řídí – měřitelné ukazatele umožní průběžně sledovat, zda se plány plní.
- Krátký a akční dokument. Akční plán by měl být stručný seznam či tabulka úkolů (typicky maximálně několik stran). Je to operativní nástroj pro vedení města a úředníky, se kterým se pracuje na pravidelných poradách – na rozdíl od dlouhodobých politik, které jsou spíše koncepční kotvou, akční plány se pravidelně aktualizují ( každoročně se vyhodnotí splnění úkolů a vytvoří nový plán na další rok).
Tímto rozdělením na „co a proč” (politika) a „jak konkrétně” (akční plán) dosáhneme jednak srozumitelnosti, jednak akceschopnosti. Strategický plán už nebude jen dvourozměrný dokument, ale promění se v reálné výsledky, protože ke každému cíli existuje konkrétní cesta k naplnění. Zabráníme tak situaci, kdy strategický plán „skončí jako drahé těžítko na stole úředníka” – místo toho se stane živým dokumentem, podle kterého město skutečně jedná.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Co vše má strategie řešit?
Tvorba strategie je kreativní proces, který kombinuje řadu kompetencí a přístupů. Ano, lze identifikovat rámcové postupy, metody nebo principy, které je vhodné aplikovat, nicméně jejich užití nesmí být taxativní. Tvorba strategie, stejně tak i šíře dopadu strategie, by měla vycházet z reálné situace každého jednoho města.
22. 1. 2023
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Větrací systémy s rekuperací tepla do škol
Cílem této výzvy je podpořit školy v boji proti nadměrnému CO₂ a nepříjemnému horku ve třídách. Zateplení sice šetří energie, ale pokud chybí správné větrání, může se stát pastí pro zdraví žáků i učitelů. Právě otevřená výzva chce proto motivovat vlastníky a provozovatele škol k zavedení chytrých opatření, která zajistí zdravé a komfortní prostředí.
28. 3. 2025
Šest kroků pro skvělou strategii
Strategie je základ. Musí mít jasnou vizi a konkrétní plán, jak ji dosáhnout. Musí být jednoduchá a srozumitelná pro všechny. Musí reagovat i na čím dál rychleji se měnící svět, protože jinak skončí zapomenuta v šuplíku.
11. 10. 2020
Bytová politika aneb Jak efektivně hospodařit s bytovým fondem měst
Bydlení je nejen základní lidská potřeba, ale zároveň strategická společenská komodita. Tím spíše pak způsob, jakým města a obce přistupují k péči o svůj bytový fond, zásadně ovlivňuje kvalitu života, sociální soudržnost i ekonomickou stabilitu místních obyvatel (města, regionu).
23. 5. 2025
