Šest kroků pro skvělou strategii

Strategie je základ. Musí mít jasnou vizi a konkrétní plán, jak ji dosáhnout. Musí být jednoduchá a srozumitelná pro všechny. Musí reagovat i na čím dál rychleji se měnící svět, protože jinak skončí zapomenuta v šuplíku.
1. Jděte s dobou !
Zapomeňte na analytické modely, které vznikly v minulém tisíciletí, navíc pro potřeby soukromých firem. Místo SLEPT, SWOT, STEEP se zaměřte se sledování megatrendů, které ovlivňují náš život. K čemu je jsou všechny zastaralé analýzy, když se zaměstnanci nepřipojí z domu na sdílené disky.
2. Analyzujte vhodná data
Jednoznačným trendem je strategie postavená na datech která mají skutečnou hodnotu. Ta jsou všude kolem nás, jen je potřeba udělat krokze zaběhlých postupů. Zkuste místo 100 stránek složitého analytického textu, který nikdo nepřečte, vytvořit 30 hodnotných „čísel“ a trendů jejich vývoje. Uvidíte, jak se hned rozproudí diskuze nad jejich významem.
3. Vize města jako základ
Vize není o opravách chodníků, vize je o budoucnosti. O odvaze. Umíte si představit, jak bude vypadat Vaše město za 20 let? A znají Vaši vizi i občané?
Buďte kreativní. Buďte konkrétní. Z Vaší vize musí být všem jasné, čeho chcete dosáhnout. zapomeňte na otřepaná spojení jako „efektivní úřad“, „dobré podmínky pro život“, „místo pro výchovu dětí“ apod., která jsou dnes samozřejmá. Nebojte se být ambiciózní. Velká vize dokáže spojit lidi.
4. Zapojte co nejvíce občanů
V každém městě žijí chytří a aktivní lidé. Jejich ochota sdílet své zkušenosti a znalosti je závislá na důvěře, kterou ve vedení města mají.
Veřejné projednání strategie už dnes nestačí. Nenechte se otrávit několika jedinci, kteří nikdy nebudou souhlasit s ničím. Buďte otevření, transparentní, ochotní naslouchat. Využívejte všechny možnosti, které dnes participace nabízí. Věnované úsilí se Vám mnohonásobně vrátí.
5. Neztraťte kontrolu
Můžete napsat skvělou strategii. Odvážnou, ambiciózní, motivující.Ale pokud ji nedokážete uřídit, skončí jenom jako sen.
Nepotřebujete nic více, než manažerské dovednosti. Rozdělení úkolů, přidělení odpovědnosti, fázování v čase, kontrola. Pokud chcete strategii naplnit, musí se stát součástí pracovní náplně všech. Základem uvažování.
6. Stohy papíru? Ne, stačí mapa
Jak strategii představit občanům? Jaký komunikační nástroj zvolit? Stačí strategii po schválení umístit mezi další dokumenty a na internetové stránky města?
Dnešní svět je přesycený informacemi. Málokdo ví, co četl včera, natož minulý týden. Komunikační platformy míchají různé druhy informací. Přitom není nic jednoduššího, než strategii města ukázat občanům na mapě a jejím prostřednictvím je informovat o pokroku. Prostě mít všechny informace o rozvoji města na jednom místě. Nic více.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat

Mezi lety 2016 a 2023 prošla demografická mapa České republiky významnými změnami. Dynamika migrace, suburbanizace a demografického stárnutí zásadně ovlivnila vývoj počtu obyvatel v obcích s rozšířenou působností (ORP) a jejich okolí.
4. 12. 2024
Ve veřejné správě je neustálý rozvoj zaměstnanců klíčový pro zajištění efektivního a kvalitního poskytování veřejných služeb občanům. S rychlým technologickým pokrokem a neustále se měnícími právními a administrativními požadavky je důležité udržovat si aktuální znalosti a dovednosti.
23. 5. 2023
Na trhu chyběl jednoduchý a komplexní nástroj pro snadnou komunikaci a plánování strategie.
31. 8. 2020
Krize je faktor, kde se ukazuje schopnost manažerů reagovat na měnící se prostředí. Není to doba, kdy by měly vynikat vlastnosti, které byly více či méně úspěšně obhajovány v době blahobytu. Je to doba, kdy je třeba redefinovat zažité stereotypy a přizpůsobit se novým podmínkám.
1. 4. 2020