Proč Modernizační fond?

Od letošního roku do roku 2030 budou moci žadatelé z řada veřejného sektoru pro financování svých rozvojových projektů v oblasti energetiky využít kromě klasického OPŽP nově Modernizační fond, který nabídne desítky mld. Kč (celkem 150 mld. Kč pro podnikatele i žadatele z řad veřejného sektoru) formou dotací.
Tyto prostředky napomohou splnit cíle pro snižování emisí skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti a rozvoje obnovitelných zdrojů energie v podmínkách soukromého i veřejného sektoru.
V čem spočívají hlavní rozdíly mezi Modernizačním fondem a OPŽP 2021-2027?
Mezi nejvýznamnější rozdíly patří, že Modernizační fond se zaměřuje výhradně na oblast energetiky, je financována z prodeje emisních povolenek a období je desetileté. Toto zaručuje, že by se neměly tvořit překryvy s Operačním programem Životní prostředí či s Operačním programem Spravedlivá transformace (Karlovarský, Moravskoslezský a Ústecký kraj). Výše uvedené operační programy budou administrovány státním fondem životního prostředí. Žadatelé se však budou muset připravit na to, že každý ze zmíněných operačních programů bude využívat jiný SW nástroj pro administraci dotačních žádostí.
V průběhu podzimu 2021 se dá předpokládat vyhlášení předregistračních výzev i pro žadatele z řad veřejného sektoru (podnikatelé už předkládají plné žádosti v programu HEAT).
Pro žadatele je klíčové mít zaregistrovanou předregistrační žádost, bez tohoto kroku nebude možné předkládat žádosti o dotaci v rámci tematicky zaměřených plných výzev.
V tuto chvíli je ideální čas rozpracovat zamýšlené projekty do podoby projektových fiší, které budou následně sloužit jako podklad pro zpracování registračních žádostí.
Jaké projekty je možné nyní rozpracovávat do podoby projektových fiší?
V rámci Modernizačního fondu budou mimo jiné podporované čtyři níže uvedené oblasti pro veřejný sektor:
- Veřejná doprava (dobíjecí stanice pro veřejnou dopravu, pořízení vozidel na alternativní pohon pro veřejný sektor).
- Energetická účinnost ve veřejných budovách (snížení energetické náročnosti budov, výstavba pasivních či plusových budov, obnovitelní zdroje energie, adaptace veřejných budov na klimatickou změnu).
- Komunitní energetika (komunitní elektrárny, akumulace energie, komunitní výtopny, komunitní dobíjecí stanice).
- Modernizace soustav veřejného osvětlení (svítidla veřejného osvětlení, regulace světelného toku, automatizace, návaznost veřejného osvětlení na alternativní pohony v dopravě, inteligentní systémy atd.).
Které projekty doporučujeme připravovat?
V tuto chvíli doba přeje přípravě projektů v oblasti udržitelné veřejné mobility (infrastruktura i vozidla pro veřejnou hromadnou dopravu) a modernizaci veřejného osvětlení či výstavbě energeticky aktivních a pasivních budov. Pro tyto záměry sice byly vyhlašovány výzvy i v předchozím dotačním období, ale jednalo se o výzvy s malou alokací a z toho plynoucí nižší šancí na schválení předkládaných žádostí o dotaci.
David Brtna
Mohlo by vás zajímat

Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.
23. 12. 2024
Strategie rozvoje bydlení měst v ČR, jsou-li takto nazvány, jsou spíše návrhy politik bydlení v jednotlivých městech. Spíše se jedná o soupisy a popisy možného, které jsou však téměř univerzální pro všechna města či alespoň pro určité typy (velká nebo malá, v blízkosti jádra či na periferii, rostoucí či smršťující se atd.).
28. 2. 2023
Každá dotační žádost pro firmy začíná vyhodnocením její ekonomické kondice. Dotační programy se mění, ale principy hodnocení ekonomického ratingu jsou stejné posledních 15 let. Pojďme se tedy podívat na to, co se pod termíny „zjednodušené ekonomické hodnocení“ a „podnik v obtížích“ ve skutečnosti skrývá.
29. 7. 2024
Zajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financí, která je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.
11. 7. 2024