Výsledek participace není defenestrace

10. 4. 2024

Zájem občanů o možnost ovlivňovat dění v jejich okolí je fenoménem poslední doby.  Lidé se chtějí aktivně zapojit do rozhodování o městě, podílet se na projektech, cítí se spoluzodpovědní za místo, kde žijí a vyžadují více možností, jak se mohou na řízení města podílet. 

Participace nabízí nepřeberné množství nástrojů a možností. A přesto v mnoha městech tento proces selhává. Proč?

Proces participace může být pro město nešťastně začarovaný kruh.

Město nechce participaci, protože se bojí negativních reakcí a kritiky občanů, takže dlouho si vše řeší v tichosti a soukromí za zavřenými dveřmi radnice. Pak pod tlakem veřejnosti nebo opozice svolí, uspořádá participativní rozpočet, veřejné projednání nebo dotazníkové šetření, ale buď sklidí kritiku nebo ho potrápí nedostatečné zapojení ze strany občanů (za což následně také sklidí kritiku). A tak se z radnice stane zase nedobytné oppidum a na nějakou dobu aktivity v tomto směru ustanou.

My, jakožto odborníci na slovo vzatí, samozřejmě řešení máme. Není jednoduché, není hned a možná že začátky budou náročné. Ale výsledek stojí za to! Výsledkem participace totiž není defenestrace. 

Vedení města musí být přesvědčené, že participaci chce. Že ji chce i s negativním aspektem, který s sebou může přinést – kritikou nespokojených občanů. Ta totiž může ve finále být pro vedení města prospěšná. Možná stojí za to se zamyslet, zda nespokojenost není opodstatněná.  Navíc čím transparentnější a otevřenější budete, tím se počet kritických hlasů bude snižovat. Mnohé potenciální konflikty se totiž podaří eliminovat ještě před jejich vznikem. 
Vedení města připravuje několikátý projekt na revitalizaci domů, ale nikdo se nevěnuje nedostatečnému počtu dětských hřišť a ta, která jsou k dispozici, jsou ve špatném stavu. Díky participativnímu rozpočtu mohou občané tyto drobnější projekty lépe prosadit a získat na ně prostředky z vyčleněného rozpočtu.

Vedení města musí do procesu participace zapojit úředníky – ideálně přímo jeho zahrnutím do jejich pracovních povinností. Alibismus, neochota, zdlouhavé procesy, absence aktivity a nedostatečná kontrola ze strany vedení jsou důvody proč často přijde veškerá snah vniveč.
Občané mohou na radnici v rámci participativního procesu posílat návrhy projektů, které by chtěli, aby město realizovalo. Pokud se žádný z projektů neuskuteční, aniž by občan dostal z radnice zpětnou vazbu nebo vysvětlení, proč jeho projekt nelze realizovat, není divu, že vás při nejbližší příležitosti zkritizují a že se už pravděpodobně příště nezapojí.

Klíčová je komunikace. Srozumitelná, správně načasovaná a výstižná. Každý občan musí pochopit, co po něm chcete, proč se má zapojit a jaký dopad jeho aktivita bude mít. 

Použití vhodných nástrojů je alfou a omegou. Participativních nástrojů je nepřeberné množství, musíte ale vybrat ty správné. Některé jsou náročnější na organizaci, některé jsou náročné na čas, některé jsou méně náročné, ale zase nemusí přinést ten správný efekt.

Pokud chcete úspěšně nastavit participativní proces ve vašem městě, vezměte si k ruce odborníky. Zkušeně vás provedou vás celým procesem, a budou váš support v náročnějších chvílích. Ale víte co? Nejdůležitější je prostě začít.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

AI na radnici: Revoluce nebo evoluce? Průvodce pro města a obce

„ChatGPT nahradí úředníky!“ „Umělá inteligence převezme státní správu!“ „AI ohrožuje demokracii!“ Podobné titulky se na nás valí ze všech stran. Realita je ale, jako obvykle, mnohem zajímavější – a především praktičtější.

26. 11. 2024
Jak na předběžné tržní konzultace

Ač se ve většině případů může jednat o užitečný institut přinášející zadavateli možnost konzultovat s odborníky nebo i potenciálními dodavateli možná úskalí zadávacích podmínek, může s sebou realizace předběžné tržní konzultace přinášet i nemalá rizika.

29. 7. 2024
Pardubické školství se stále rozvíjí, nyní i s novou strategií a webem

Město dlouhodobě usiluje o to, aby školství na území Pardubic bylo co nejkvalitnější a nejmodernější. Aby toho dosáhlo, musí znát nejen současný stav školských zařízení, ale mít také jasně stanovené plány do budoucna.

15. 6. 2021
Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku města

Pro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. "zásobníků projektů" má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.

13. 2. 2021
Zobrazit všechny články