Manažerské role vedoucích pracovníků v měnící se době

Poslední roky se vyznačují zvýšenou dynamikou změn prostředí. Ta klade vysoké nároky na manažerské role vedoucích pracovníků. Úspěšný manažer musí na tyto změny reagovat, průběžně na sobě pracovat a rozvíjet se.
„Management je profese jako každá jiná a je potřeba se v ní vzdělávat. Následky nepochopení mohou být zdrcující.“
Jaké role musí vykonávat a co znamenají?
Dlouhodobě platné role
je třeba dlouhodobě akceptovat jako platné. Ze své podstaty mohou být často přehlíženy, zejména s ohledem na přenos „byznys“ dovedností do řízení veřejných organizací. Jsou to role, na kterých stojí jistota výkonu veřejné správy a které občané od svých úřadů očekávají. Jsou základem práce manažera.
Regulování
Alokuje a reguluje zdroje, vytváří standardy, sleduje efektivitu při zvažování scénářů za účelem dosažení pořadovanách standardů práce týmu.
Rozhodování
Bilancuje, vypracovává scénáře, zvažuje varinaty, hodnotí rizika, rozhoduje a kontroluje důsledky svých rozhodnutí.
Dodržování
Brání současná pravidla a standardy proti neočekávaným výkyvům, zajišťuje řízení kvality a soulad s předpisy.
Expert
Je znalostní oporou, v kritických okamžicích přebírá odpovědnost na práci svých podřízených.
Vyvíjející se role
nejsou automatické jako dlouhodobě platné role vyžadují neustálou pozornost a trénink dovedností manažera. Přestože jsou na první pohled většině manažerů jasné, při jejich aplikaci dochází k řadě chyb. Tyto role jsou vhodné aplikovat jako druhý stupeň manažerského řízení.
Delegování
Vhodně rozkládá úkoly na menší celky a vhodně přenáší na své podřízené s vědomým jejich možností, schopností a limitů.
Vyjednávání
Vyvažuje zájmy partikulárních skupin vně i uvnitř organizace. Snaží se bourat bariéry a prostřednictvím dobré komunikace vysvětlovat své kroky.
Inovátor
Neustále hledá způsoby, jak zlepšit současný způsob práce, pracuje s daty, aktivně zapojuje spolupracovníky do procesu řízení inovací.
Implementátor
Dotahuje věci do konce, je důsledný v řízení, věnuje přiměřenou pozornost detailu, aplikuje prvky projektového řízení.
Budoucí role
reagují na nejnovější trendy a požadavky. Jsou to vrcholné role manažera, naplňují očekávání nastupující generace. Vyžadují skvělé dovednosti, znalosti či empatii manažera. Jsou to role, které odlišují skvělé manažery nového typu od dobrých manažerů současnosti.
Vypravěč
komunikuje příběhy (příklady dobré/špatné praxe), bourá současné hranice uvažování a motivuje své kolegy a podřízení k novým přístupům.
Hledač zdrojů
využívá individuální schopnosti členům týmu, které tito dostatečně nepoužívají v rámci stávajících rolí. Dává příležitost lidem mimo zařazení v organizační struktuře.
Systémový architekt
uvažuje v mnoha rovinách, aplikuje nové poznatky, předvídá dopady svých rozhodnutí, zapojuje různé profese, je kreativní.
Průvodce
ukazuje cestu a možnosti, nechá své pracovníky, aby sami našli způsob jak dosáhnout cíle. Motivuje kolegy k samostatné práci.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat

Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.
13. 2. 2021
Strategie je základním výchozím dokumentem města. Její význam je obrovský, ale jen v případě, že se dělá správně. Dnes má každé město několik strategických dokumentů, které jsou však většinou jen "mrtvé" dokumenty, vzájemně se vylučující a poplatné době.
6. 11. 2020
Co dělat, když se do firmy chystá kontrola? Hlavně nepanikařit a v klidu se připravit. Všichni víme, že kontroly dotačních projektů nejsou příliš populární. Většinou ale není problém jimi projít, zvlášť s kvalitně připravenými podklady.
29. 7. 2024
Již samotný rychlý nástup epidemie a souvisejících opatření vlády ukázal na rozdílnou úroveň připravenosti obcí na jejich digitální řízení a komunikaci s občany.
27. 3. 2020