Dotace neřeší zaostávání regionů, cestou může být Lex Aš

23. 12. 2024

Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.

Evropské dotace, klíčové pro rozvoj regionů, nejsou cíleně směřovány do strategicky významných oblastí. Zpráva (NKÚ) zdůrazňuje, že prostředky jsou často roztříštěné mezi tisíce projektů bez většího multiplikačního efektu. To znamená, že tyto prostředky nevedou k výraznému zlepšení kvality života nebo infrastruktury v zaostávajících regionech. Navíc chybí mechanismus, který by zajišťoval přímé propojení mezi cíli a prostředky.

Nedostatečně rozvinutá dopravní infrastruktura představuje jeden z hlavních limitujících faktorů růstu periferních regionů. Tempo výstavby dálnic a rychlostních komunikací v ČR je dramaticky pomalejší než v jiných státech Visegrádské čtyřky. Polsko od roku 2002 rozšířilo svou dálniční síť o 4 534 km, zatímco ČR se za stejnou dobu posunula jen o několik stovek kilometrů. To omezuje mobilitu pracovní síly, brání investicím a snižuje ekonomickou atraktivitu periferních regionů.

Regiony jako Severozápad navíc trpí nízkou absorpční kapacitou, která je výsledkem špatně nastavených dotačních programů. Místní samosprávy a podniky nejsou schopny efektivně čerpat dostupné prostředky, což vede k jejich nevyužití nebo nesprávnému využití. Jiným pohledem jde konstatovat, že přílišná složitost systému čerpání dotací, nároky na znalosti a administrativní kapacity žadatelů zvýhodňují ty oblasti, které netrpí skutečnými problémy (např. metropolitní oblasti univerzitních měst). Fakticky tak dochází k tomu, že dotace směřují do míst, která podpořit nepotřebují a k cílené kohezi nedochází

Co je však více než zarážející je fakt, že evaluace programů nesměřují ke sledování změny, ale pouze k hodnocení pseudo výsledků. Chybějící mechanismy evaluace efektivnosti programů a jejich skutečného dopadu brání správnému zacílení podpory. Většina dotačních programů tak nepřináší očekávané výsledky a pokračuje bez zásadní revize. Jediný plošný zájem směřuje k “vyčerpání” prostředků, nikoli ke změně stavu.

Na základě výše uvedeného (při znalosti hlubších souvislostí) lze dospět k závěru, že zaostávání periferních regionů v ČR je výsledkem kombinace institucionálních, infrastrukturních a demografických problémů.

Navrhovaný Lex Aš má potenciál stát se součástí řešení zaostávání periferních regionů, pokud:

  • budou daňové úlevy a pobídky propojeny s jasnými podmínkami zaměřenými na dlouhodobý rozvoj,
  • dojde k integraci s evropskými dotačními programy,
  • budou zavedeny robustní mechanismy monitorování a hodnocení dopadu.

Samotný Lex Aš však nemůže vyřešit všechny problémy. Je nutné:

  • vybudovat lepší dopravní propojení periferních regionů s ekonomickými centry,
  • zajistit systematické a cílené investice do vzdělávání a kvalifikace pracovních sil,
  • vytvořit strategický plán rozvoje periferních regionů, který bude zahrnovat synergii mezi národními a evropskými prostředky.

Státní správa a místní samosprávy musí spolupracovat na zajištění podmínek pro implementaci Lex Aš, a to včetně zjednodušení administrativy a zajištění lepší koordinace mezi jednotlivými úrovněmi řízení.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Jak na investice. Jejich plánování, potřebnost a přínosy

Zajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financíkterá je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.

11. 7. 2024
Jak nastavit priority strategie?

Obce a města řeší obdobné problémy, čelí podobným výzvám. Jak tedy nastavit správně priority své strategie? Co vše má ve strategii být uvedeno? Až do jaké podrobnosti ve struktuře strategického dokumentu jít?

7. 2. 2023
Klíč k úspěšné strategii se skrývá v její implementaci

V dnešní době již existuje řada strategických dokumentů, které jsou prostě skvělé. Města se postupně učí odklánět se od přežitých konceptů strategického plánování, nefunkčních postupů, archaických metod a formy výstupu, která vypadá, jako by byla sepsána na psacím stroji. 

9. 1. 2023
Index kvality života 2022

Základem naší práce je zdánlivě jednoduchá, nicméně velmi osvědčená metodika, která říká, že šťastný je člověk, který materiálně nestrádá, žije ve zdravém prostředí, má přístup ke zdravotní péči a existuje pro něj pestrá možnost sociální interakce s ostatními lidmi, do které je zapojen, neboť to je podstata lidské osobnosti.

12. 1. 2023
Zobrazit všechny články