Analýza vzdělávacích potřeb ve veřejné správě

23. 5. 2023

Ve veřejné správě je neustálý rozvoj zaměstnanců klíčový pro zajištění efektivního a kvalitního poskytování veřejných služeb občanům. S rychlým technologickým pokrokem a neustále se měnícími právními a administrativními požadavky je důležité udržovat si aktuální znalosti a dovednosti. 

Z našeho výzkumu vyplývá, že kvalita života v obcích se přímo odráží od míry kompetencí, kterými disponují zaměstnanci úřadu. 

Předpoklad, že znalosti a kompetence pro výkon činnosti zaměstnanců jsou strategicky řízeny „shora“, je mylný. Jistě, úředníci navštěvují kurzy, ty si však vybírají sami. Co obecně plošně selhává, je řízení rozvoje znalostí a definování požadavků na kompetence.

Analýza vzdělávacích potřeb

Získání informací o znalostních mezerách zaměstnanců je proto klíčové pro plánování a realizaci vhodných školení a rozvojových aktivit, pakliže je záměrem zvyšovat výkonnost.

Analýza vzdělávacích potřeb je proces, kterým se zjišťuje, jaké znalosti, dovednosti a kompetence pracovníci mají pro plnění jejich pracovních úkolů. V kontextu veřejné správy se tato analýza zaměřuje na specifické oblasti jako legislativa, procesy, komunikace s občany a další dovednosti potřebné pro úspěšnou správu veřejných záležitostí.

Postup, který aplikujeme:

  1. Identifikace cílů úřadu. Je nutné přesně definovat, jaké dovednosti, znalosti a kompetence jsou potřebné pro správné fungování v jednotlivých odborech a odděleních. Jaké kompetence budou v blízké době třeba pro měnící se pracovní prostředí.
  2. Dalším krokem je sběr dat o stávajících znalostech a dovednostech zaměstnanců. Využíváme různé metody, jako jsou např. anonymní dotazníky, rozhovory s jednotlivými zaměstnanci, analýzy výsledků dosavadní práce, development centrum, testy nebo hodnocení výkonnosti. Tento proces nám pomůže identifikovat oblasti, ve kterých zaměstnanci potřebují posílit své schopnosti.
  3. Důležité je také sledovat aktuální trendy a změny. Při tvorbě strategií pro obce a města detailně analyzujeme vnější prostředí na národní i evropské úrovni. Identifikujeme dovednosti, které bude třeba získat. Tyto poznatky aplikujeme při stanovení základního kompetenčního rámce.
  4. Získaná data je třeba analyzovat a vyhodnotit. Identifikujeme klíčové oblasti, v nichž je zapotřebí vzdělávání a rozvoj. Prioritizujeme tyto potřeby na základě důležitosti a naléhavosti. Zároveň analyzujeme dostupné zdroje a rozpočet určený na vzdělávání zaměstnanců.
  5. Na základě výsledků analýzy můžeme plánovat a realizovat školení. Kurzy, které jsou poptávány více zaměstnanci a jsou nezbytné pro naplnění zákona o úřednících, tzv. akreditované kurzy, je vhodné uspořádat fyzicky na úřadě, tzv. in house. Nejhorší řešení je nakupování prefabrikovaných e-learningových kurzů, jejichž účelem je pouze se „proklikat“ k získání certifikátu.
  6. Kurzy, které nejsou zaměstnancům společné, objednáváme jako otevřená školení a zaměstnanci jezdí do Prahy, Brna, Ostravy či dalších měst. Výhodou otevřených školení je možnost odjet ze stereotypu kanceláře, setkat se s lidmi na zrcadlových pozicích z ostatních úřadů, sdílet zkušenosti a dobrou praxi.

Je důležité nezapomínat na pravidelná hodnocení účinnosti školení. Sledujeme, zda zaměstnanci získávají požadované dovednosti a zda jsou tyto znalosti aplikovány v jejich práci. Pravidelná zpětná vazba od zaměstnanců pomáhá identifikovat další vzdělávací potřeby a zlepšit proces plánování.

Lucie Kratochvílová




Články

Mohlo by vás zajímat

Pět faktorů pro řízení změny

Implementace strategie je vždy velkou výzvou. V naprosté většině případů strategické dokumenty nenaplní stanovené cíle (ve více jak 85 % případů). Nejen města a obce mají tendenci spíše investovat svou omezenou kapacitu a pozornost do témat, které občané vidí a cítí napřímo, než se zabývat dlouhodobými strategickými cíli.

22. 3. 2023
Umělá inteligence a budoucnost poradenských služeb. Konec průměrnosti?

Poradenské služby v oblasti managementu, strategie či osobního rozvoje se dlouhodobě potýkají s jedním zásadním problémem – neexistují zde téměř žádné vstupní bariéry. Každý, kdo se cítí být odborníkem, může nabízet své služby, a klienti často jen těžko rozeznají skutečně kvalitní poradenství od prázdné rétoriky.

7. 3. 2025
Jak na investice. Jejich plánování, potřebnost a přínosy

Zajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financíkterá je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.

11. 7. 2024
Mindset pro éru AI: Jak vést svůj úřad vstříc budoucnosti

Nejtěžší není naučit se používat nové nástroje, ale změnit způsob, jakým o své práci přemýšlíme. Uvědomit si, že práce úředníka může vypadat úplně jinak než dnes – může být efektivnější, smysluplnější a zaměřená na to, v čem jsou lidé nenahraditelní.

7. 1. 2025
Zobrazit všechny články