Akční plány. Konkrétní kroky k naplnění politik
V předchozím článku jsme se věnovali novému konceptu strategického plánování měst a dlouhodobým politikám. Na ně navazují akční plány, které překládají obecné cíle do konkrétních kroků. Zatímco politika říká „co a proč chceme dosáhnout“, akční plán popisuje „jak to uděláme, kdy a kým“.
ČTĚTE TAKÉ: Nový koncept strategického plánování měst
Každá dlouhodobá politika by měla mít svůj periodicky aktualizovaný akční plán (ideálně roční nebo dvouletý), který bude obsahovat detailní seznam opatření a projektů pro naplnění dané politiky.
Náležitosti akčního plánu
- Konkrétní opatření a projekty. Akční plán rozepisuje soubor projektů, aktivit a opatření, které se mají v daném období realizovat, aby se naplnily cíle politiky. Každá akce by měla být jasně popsána a odvozená od strategických cílů (politik) – tím se strategie “přenáší do každodenní praxe”.
- Určení odpovědnosti. U každého opatření se jasně určí odpovědná osoba či odbor (vlastník úkolu) a případně spolupracující subjekty. Díky tomu se ví, kdo má realizaci na starosti, což zvyšuje odpovědnost a tlak na plnění úkolů.
- Harmonogram a zdroje. Akční plán stanoví časový plán (do kdy má být úkol splněn, případně milníky během realizace) a také zdroje potřebné k provedení (rozpočet, lidské kapacity, případně dotační zdroje). Propojení s rozpočtem je klíčové – strategické priority musí být promítnuty do toho, jak město rozděluje finanční prostředky (priority-based budgeting neboli rozpočet založený na prioritách).
- Měřitelné ukazatele. U každého opatření je vhodné nastavit konkrétní měřítka úspěchu (KPI). Např. počet nových bytů postavených v rámci politiky bydlení, snížení dojezdové doby MHD v rámci dopravní politiky, apod. Co se měří, to se i řídí – měřitelné ukazatele umožní průběžně sledovat, zda se plány plní.
- Krátký a akční dokument. Akční plán by měl být stručný seznam či tabulka úkolů (typicky maximálně několik stran). Je to operativní nástroj pro vedení města a úředníky, se kterým se pracuje na pravidelných poradách – na rozdíl od dlouhodobých politik, které jsou spíše koncepční kotvou, akční plány se pravidelně aktualizují ( každoročně se vyhodnotí splnění úkolů a vytvoří nový plán na další rok).
Tímto rozdělením na „co a proč” (politika) a „jak konkrétně” (akční plán) dosáhneme jednak srozumitelnosti, jednak akceschopnosti. Strategický plán už nebude jen dvourozměrný dokument, ale promění se v reálné výsledky, protože ke každému cíli existuje konkrétní cesta k naplnění. Zabráníme tak situaci, kdy strategický plán „skončí jako drahé těžítko na stole úředníka” – místo toho se stane živým dokumentem, podle kterého město skutečně jedná.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Rozvoj odborných znalostí a dovedností pracovníků
Projekt je zaměřený na rozvoj odborných znalostí a dovedností pracovníků společnosti. Tento rozvoj se uskuteční zajištěním potřebným školením či kurzy, jejichž cílem bude zvýšit odbornost jednotlivých zaměstnanců.
27. 2. 2020
Vývojové projekty ve spolupráci
Pokud ve firmě řešíte projekty výzkumu a vývoje, určitě už jste na to narazili. Stojí před vámi úkol, se kterým si nevíte rady. Respektive víte, ale potřebovali byste k tomu odborného partnera. Naštěstí tu jsou dotační programy, které přesně takovou spolupráci podporují.
29. 7. 2024
DOTAČNÍ ČMUCHAL: NPO – DIGI pro firmu
Výzva je realizována prostřednictvím Úřadů práce a je zaměřena na posilování konkurenceschopnosti firem a úřadů pomocí vzdělávání v oblasti digitálních kompetencí. V současné době představuje jedinečnou možnost jak financovat tzv. soft aktivity pomocí 85% dotace, která je proplácena ex-post na základě dokladů - podepsaných prezenčních listin, objednávek od dodavatele a výpisem o jejich úhradě.
18. 2. 2025
Bydlení mezi dvěma extrémy. Proč stát potřebuje novou strategii podpory bydlení
Dostupnost bydlení se stává jedním z nejpalčivějších problémů české společnosti. Zatímco v okolí velkých měst se ceny bytů vyšplhaly mimo dosah mladých lidí a střední třídy, v periferních regionech je situace zcela opačná – stávající byty jsou levné (ideální podhoubí pro obchod s chudobou), ale nové se nestaví.
29. 5. 2025
