Jak jsou na tom města s komunikací?

20. 9. 2020

Dlouho jsme žili v zajetí myšlenky, že základním problémem měst je absence dobrých (skvělých) strategických plánů. Tvrdíme, že bez pořádné strategie, nemůže město plně rozvíjet svůj potenciál. 

Při hledání řešení jsme ale narazili na poznatek, který ukazuje celou záležitost v jiném světle. A to nesprávnou, místy chaotickou komunikaci toho, co všechno město dělá. Strategické řízení se rozplývá na pozadí toho, co píše několik fanoušků či haterů na facebooku. Čas, který je potřeba věnovat plánování a řízení se obětuje sledování lajků a komentářů pod příspěvky, o kterých už zítra nebudeme vědět, čemu se věnovaly.

Pro ověření této hypotézy jsem v období 05 – 08/ 2020 realizovali výzkum mezi zástupci samosprávy (politici a úředníky) a obyvateli měst. Celkový vzorek činil 1.046 respondentů. Výsledky byly potvrzeny dvěma fokusními skupinami.

Jaká jsou očekávání ohledně participace? Chceme, aby se naši občané aktivně zapojili do rozhodování do budoucnosti města?

Graf názorně zobrazuje, že přesto že jsou očekávání vedoucích představitelů měst vysoká a vnímají potřebuju „participovat“, neumějí správně sdělit svým obyvatelům, jaké jsou jejich priority a cíle. Po zrdcadlovém ověření mezi občany 95% z nich nebylo schopno pojmenovat strategické cíle ani hlavní rozvojové projekty města.

Máme směřovat úsilí do šíření operativních informací nebo do prezentaci vize a strategie města?

Je naprosto zjevné, že občané mají dost „operativních“ informací. Možná dokonce až příliš. Problémem je i jejich roztříštěnost. Často je nějaké sdělení komunikováno v rámci místních listů, sdíleno na facebooku, posláno mobilním rozhlasem, apod. Informační rozztříštěnost je natolik vysoká, že málokdo si dokáže vzpomenout, co za zprávu četl včera, natož minulý týden. Jako faktor úspěchu se chápe dnes počet lajků. 

Přitom to základní, tedy jak bude vypadat naše město za 10 či 20 let, nějaká jasná vize, sdílení představy a strategickém směřování, chybí. Nebo možná spíše se málo komunikuje. Kde jsou strategie, koncepce, akční plány, kterým se města věnují? Kdo z občanů je zná? Kdo ví jak se naplňují?

Jaké limity vnímají samotní zástupci měst, pro lepší zapojení svých obyvatel do budoucího rozvoje?

Pohledem měst jsou limity zřejmé. Pasivita obyvatel, navíc nemají dostatek znalostí a informací. To je jistě objektivní pravda. Z mnoha výzkumů spokojenosti, které jsme ve městech v posledních letech provedli plyne, že spokojenost obyvatel se pohybuje mezi 80% – 90%, je tedy velmi vysoká. Bohužel často tito spokojení občané neprojevují snahu zapojit se do rozvoje města (o důvodech brzy napíšeme). Na druhou stranu pár nespokojených občanů si přisvojuje právo na majoritní pozornost zástupců města, kteří se místo snahy o komunikace s mlčící většinou chybně a marně snaží přesvědčit pár nespokojenců.

Závěr

  • Omezme snahy poskytovat přemíru informací skrze komunikační kanály zaměřené na „flash news“, bulvarizace rozvoje města nemá vztah ke spokojenosti, pouze polarizuje obyvatele. Nehoňme se za lajky, uvědomte si, že zpráva poskytnutá přes facebook či mobilní rozhlas musí mít krátký, jasný a okamžitý informační účinek.
  • Zaměřme se na sdlení vizí, vizualizaci představ rozvoje města, představu, v jakém městě budou žít naše děti. Díky zapojení lidí, vysvětlování a spolupráci budou více spokojeni a ocení práci svých volených zástupců.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Akční plány. Konkrétní kroky k naplnění politik

V předchozím článku jsme se věnovali novému konceptu strategického plánování měst a dlouhodobým politikám. Na ně navazují akční plány, které překládají obecné cíle do konkrétních kroků. Zatímco politika říká „co a proč chceme dosáhnout“, akční plán popisuje „jak to uděláme, kdy a kým“.

17. 7. 2025
Význam a hloubka analýz při strategickém plánování

V mnoha předchozích článcích na téma strategického plánování jsem vysvětloval důležitost leadershipu jako hlavního hybatele změny. Zejména při strategickém plánování je leadership zcela zásadní faktor, který jednoznačně definuje, jak bude celý postup tvorby strategie vypadat. Přestože jsou analýzy důležité, neměly by stát za rozhodnutím, čeho vlastně chceme dosáhnout.

26. 6. 2023
Participace není žádná věda

Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.

3. 11. 2020
Dotace neřeší zaostávání regionů, cestou může být Lex Aš

Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.

23. 12. 2024
Zobrazit všechny články