Jak na rozpočet města v době COVID-19?

Na přelomu měsíců září a října jsou zpravidla v plné míře práce na návrh rozpočtu na nový rozpočtový rok. V předcházejících létech byly v tuto dobu již nejméně měsíc známy nejdůležitější obecné informace, nutné pro zodpovědné sestavení návrhu rozpočtu municipality.
Z důvodu probíhající pandemie byly posunuty termíny pro schvalování návrhu státního rozpočtu posunuty o jeden měsíc. Ke všem těmto skutečnostem ovlivněných koronavirem přistoupilo další téma – zrušení superhrubé mzdy. Pro územní samosprávné celky tato skutečnost znamená, že by při rozdělování sdílených daní přišly o 18,4 mld. Kč.
Před propuknutím koronavirové krize na začátku roku 2020 byl předpoklad, že územní samosprávné celky získají z inkasa sdílených daní necelých 220 mld. Kč, zatím co poslední predikce ministerstva financí počítá s rozděleným inkasem pro municipality s cca 187 mld. Kč, což představuje propad o 15,09%. Tento propad byl ze strany státu kompenzován částkou 1250 Kč za každého občana evidovaného k 1. 1. 2020 územního samosprávného celku. Po připočítání kompenzace vychází propad na sdílených daních oproti počátku roku cca 7,25 %.
Návrh státního rozpočtu na rok 2021 počítá se 197,8 mld. Kč sdílených daní pro územní samosprávné celky. Navrhovaný rozpočet obsahuje hodnoty sdílených daní pro municipality o cca 6,3 % vyšší než predikce ministerstva financí na konci roku bez započítání kompenzačního bonusu. Pokud ale zahrneme do úvah i proplacený kompenzační bonus, budou sdílené daně oproti predikci na konci roku v propadu o cca 2,7 %.
Pro rok 2021 bude nejdůležitější počítat s rozumnou rezervou na příjmové straně rozpočtu, důsledně sledovat vývoj ekonomiky ovlivněný koronavirovou krizí a pružně reagovat na nastalé změny. Je důležité schválit jak reálný rozpočet, tak ale zejména rozpočtovými opatřeními upravovat rozpočet tak, aby nedošlo k ohrožení hospodaření.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat

Obce a města řeší obdobné problémy, čelí podobným výzvám. Jak tedy nastavit správně priority své strategie? Co vše má ve strategii být uvedeno? Až do jaké podrobnosti ve struktuře strategického dokumentu jít?
7. 2. 2023
Ve veřejné správě je neustálý rozvoj zaměstnanců klíčový pro zajištění efektivního a kvalitního poskytování veřejných služeb občanům. S rychlým technologickým pokrokem a neustále se měnícími právními a administrativními požadavky je důležité udržovat si aktuální znalosti a dovednosti.
23. 5. 2023
Vzdělávání zaměstnanců je v současné době jednou ze stěžejních oblastí zájmu moderně smýšlejících úřadů. Učení a rozvoj lidských zdrojů je nyní více než kdy jindy klíčem k úspěchu.
13. 5. 2024
Při plánování rozvoje obce, hledání hlavních fenoménů, formulaci možných řešení, rozhodování o využití finančních prostředků apod., je důležité zapojit obyvatele či další aktéry v obci působící.
26. 11. 2020