Jak na rozpočet města v době COVID-19?

Na přelomu měsíců září a října jsou zpravidla v plné míře práce na návrh rozpočtu na nový rozpočtový rok. V předcházejících létech byly v tuto dobu již nejméně měsíc známy nejdůležitější obecné informace, nutné pro zodpovědné sestavení návrhu rozpočtu municipality.
Z důvodu probíhající pandemie byly posunuty termíny pro schvalování návrhu státního rozpočtu posunuty o jeden měsíc. Ke všem těmto skutečnostem ovlivněných koronavirem přistoupilo další téma – zrušení superhrubé mzdy. Pro územní samosprávné celky tato skutečnost znamená, že by při rozdělování sdílených daní přišly o 18,4 mld. Kč.
Před propuknutím koronavirové krize na začátku roku 2020 byl předpoklad, že územní samosprávné celky získají z inkasa sdílených daní necelých 220 mld. Kč, zatím co poslední predikce ministerstva financí počítá s rozděleným inkasem pro municipality s cca 187 mld. Kč, což představuje propad o 15,09%. Tento propad byl ze strany státu kompenzován částkou 1250 Kč za každého občana evidovaného k 1. 1. 2020 územního samosprávného celku. Po připočítání kompenzace vychází propad na sdílených daních oproti počátku roku cca 7,25 %.
Návrh státního rozpočtu na rok 2021 počítá se 197,8 mld. Kč sdílených daní pro územní samosprávné celky. Navrhovaný rozpočet obsahuje hodnoty sdílených daní pro municipality o cca 6,3 % vyšší než predikce ministerstva financí na konci roku bez započítání kompenzačního bonusu. Pokud ale zahrneme do úvah i proplacený kompenzační bonus, budou sdílené daně oproti predikci na konci roku v propadu o cca 2,7 %.
Pro rok 2021 bude nejdůležitější počítat s rozumnou rezervou na příjmové straně rozpočtu, důsledně sledovat vývoj ekonomiky ovlivněný koronavirovou krizí a pružně reagovat na nastalé změny. Je důležité schválit jak reálný rozpočet, tak ale zejména rozpočtovými opatřeními upravovat rozpočet tak, aby nedošlo k ohrožení hospodaření.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat

Co spojuje energetiku, farmacii a finanční služby? V těchto všech oborech se často uplatňuje přísná regulace, nedovolující prorazit inovativním produktům. Mnohé státy ale pochopily, že jeden šikovný nástroj přeci jen existuje.
19. 9. 2024
Poslední roky se zabýváme společně se startupem Obce v datech využitelností dat pro rozhodovací procesy. Dlouhodobě usilujeme o to, aby zejména strategické rozhodování bylo opřeno o relevantní a aktuální data.
13. 7. 2020
Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.
23. 12. 2024
Když jsme v roce 2018 vytvořili Index kvality života, otevřeli jsme nové okno příležitostí pro další indexy, které začaly postupně vznikat. Některé z nich po roce zanikly, jiné vydržely déle, nicméně všechny těží z našeho indexu, na kterém usilovně pracujeme, a který se těší největšímu uznání.
17. 2. 2025