Participace není žádná věda

Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.
1. Zapojení musí dávat smysl
Je jedno, jestli je řeč o zapojení občanů do online nebo offline aktivit. První otázkou, kterou byste si měli vždy položit, by mělo být “PROČ?”.
Aby se lidé zapojili do jakékoli veřejné aktivity, musí být přesvědčení, že má smysl. Jakmile vycítí, že si jen snažíte odškrtnout povinnost nebo že se v minulosti zapojili do podobné aktivity bez jakéhokoli výsledku, ztratí zájem
2. Cílem je úspěch
Dvakrát měř, jednou řež. Čím více času strávíte plánováním na začátku, tím je větší šance, že dosáhnete svého cíle.
Ujasněte si, čeho chcete docílit. Na jaké otázky se budete ptát? Jaká data pro vás jsou důležitá? Ale také, jak rozšíříte potřebné informace, aby se zapojilo maximum lidí ze všech možných skupin?
3. Inspirujte a motivujte
Proč by měli lidé věnovat svůj volný čas, aby se zapojili zrovna do aktivit, které připravujete?
Dlouhé, nezajímavé texty možná stačily před dvaceti lety, doba se však posunula. Na každého z nás se na internetu valí obrovské množství informací. Pokud tedy chcete občany zapojit, musíte je nejdřív zaujmout. Nepodceňujte proto ani grafickou stránku a přemýšlejte, co by doopravdy zaujalo vás a vaše okolí.
4. Sdílejte
Pokud to s participací myslíte doopravdy vážně, není možné říkat “my” a “oni”. Místo toho se snažte zahrnout co nejvíce občanů do procesu participace a diskusi pojmout jako skupinovou aktivitu.
Vyšlete tak signál, že všichni, kdo se zapojí, směřují ke společnému cíli. V průběhu participace proto neustále vytvářejte možnosti, jak udržet lidi aktivní – sdílejte s nimi zkušenosti odjinud, diskutujte s nimi…
5. Naslouchejte
Můžete splnit všechny předchozí body na 100 procent. Ale v okamžiku, kdy se občané rozhodnou participovat, očekávají, že jejich názory reálně ovlivní výsledek. Který, když se nedostaví, vás vrátí zpátky na začátek.
Snažte se proto maximálně dávat najevo, že vnímáte, co ve veřejné debatě zaznívá. Ukažte, jak konkrétně se zapojení občanů promítlo do výsledků projektu. Zvýšíte tak důvěru v celý proces participace, ale také relevanci výstupů u podobných aktivit v budoucnosti.
Mikuláš Klang
Mohlo by vás zajímat

Jedním z důležitých témat posledních let je financování regionálního školství.
1. 2. 2022
Strategii považuji za hlavní odpovědnost top vedení. Strategie určuje cestu, jak dosáhnout Vize, definovaných cílů. Odlišuje úspěšné od neúspěšných, vítěze a poražené. Proto ze svého principu není možné strategické plánování přenést na niší úroveň řízení nebo zcela delegovat na externí subjekt.
31. 12. 2020
Zájem občanů o možnost ovlivňovat dění v jejich okolí je fenoménem poslední doby. Lidé se chtějí aktivně zapojit do rozhodování o městě, podílet se na projektech, cítí se spoluzodpovědní za místo, kde žijí a vyžadují více možností, jak se mohou na řízení města podílet.
10. 4. 2024
Čím dál častěji jsem dotazován, kolik vlastně taková strategie stojí. Dnešní článek proto chci věnovat úvaze nad touto otázkou.
16. 1. 2022