Kontrola hospodaření v průběhu roku
Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.
Tyto zásady mají velký význam při kontrole plnění rozpočtu a jeho vyhodnocování během roku. Pokud není splněna pouze jedna z nich, pak i samotná kontrola není přesná a územní samosprávný celek se během roku může dostat do finančních problémů.
V průběhu rozpočtového roku dochází k nesrovnalostem mezi rozpočtem a skutečností, které jsou často vyvolány organizačními změnami, změnami zákonů, nebo dalšími objektivními skutečnostmi např. haváriemi, přírodními katastrofami apod. Všechny tyto skutečnosti, které nebyly známy v době tvorby a schvalování rozpočtu musí být řešeny změnou rozpočtu, které se provádí rozpočtovými opatřeními.
Kontrola hospodaření musí začínat od nejnižších článků řízení, tj. od vedoucích jednotlivých odborů, kteří musí sledovat a pravidelně vyhodnocovat svou část rozpočtu a činit opatření k dodržení závazných ukazatelů, za které jsou odpovědni.
Kontrola na všech úrovních porovnává schválený rozpočet, upravený rozpočet a účetní skutečnost a jejich vzájemný procentuální podíl za hodnocené období. Porovnání plnění rozpočtu doporučujeme sledovat ve víceletých časových řadách.
Kontrolu plnění rozpočtu doporučujeme provádět pravidelně, z praxe vyplývá jako nejvhodnější následující periodicita:
- měsíčně vedoucími odborů v podrobnosti rozpočtové skladby a závazných ukazatelů,
- měsíčně vedoucím finančního odboru souhrnně za celý rozpočet,
- měsíčně vedením města,
- měsíčně finančním výborem,
- měsíčně radou (v zákoně o obcím č. 128/2000 Sb. je stanoveno, že zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu je vyhrazeno radě),
- čtvrtletně zastupitelstvem města, a to v podrobnosti schválených závazných ukazatelů a v takové podrobnosti, která umožní zastupitelům zodpovědně rozhodnout o navrhovaných rozpočtových opatřeních (změnách závazných ukazatelů).
Změny závazných ukazatelů může schválit pouze zastupitelstvo města, zastupitelstvo může přenést pravomoc na radu města k projednávání změn rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazných ukazatelů. Při každém návrhu na zapracování nového výdaje do rozpočtu je nutno stanovit i způsob financování, např. snížením některého závazného ukazatele, protože plnění je oproti předpokladu nižší, nebo lze některou rozpočtovanou akci nižší priority přesunout do dalšího roku.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Větrací systémy s rekuperací tepla do škol
Cílem této výzvy je podpořit školy v boji proti nadměrnému CO₂ a nepříjemnému horku ve třídách. Zateplení sice šetří energie, ale pokud chybí správné větrání, může se stát pastí pro zdraví žáků i učitelů. Právě otevřená výzva chce proto motivovat vlastníky a provozovatele škol k zavedení chytrých opatření, která zajistí zdravé a komfortní prostředí.
28. 3. 2025
Regulatorní sandboxy: Na Západě jako doma, ale mají je i v Litvě
Co spojuje energetiku, farmacii a finanční služby? V těchto všech oborech se často uplatňuje přísná regulace, nedovolující prorazit inovativním produktům. Mnohé státy ale pochopily, že jeden šikovný nástroj přeci jen existuje.
19. 9. 2024
Dá se kvalita života měřit?
Když jsme v roce 2018 vytvořili Index kvality života, otevřeli jsme nové okno příležitostí pro další indexy, které začaly postupně vznikat. Některé z nich po roce zanikly, jiné vydržely déle, nicméně všechny těží z našeho indexu, na kterém usilovně pracujeme, a který se těší největšímu uznání.
17. 2. 2025
Jak na on-line školení
V návaznosti na aktuální trendy a situaci ve světě i v ČR v oblasti vzdělávání je vhodné začít připravovat zaměstnance na přechod od klasického prezenčního kurzu na on-line školení.
4. 12. 2020
