Participace není žádná věda
Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.
1. Zapojení musí dávat smysl
Je jedno, jestli je řeč o zapojení občanů do online nebo offline aktivit. První otázkou, kterou byste si měli vždy položit, by mělo být “PROČ?”.
Aby se lidé zapojili do jakékoli veřejné aktivity, musí být přesvědčení, že má smysl. Jakmile vycítí, že si jen snažíte odškrtnout povinnost nebo že se v minulosti zapojili do podobné aktivity bez jakéhokoli výsledku, ztratí zájem
2. Cílem je úspěch
Dvakrát měř, jednou řež. Čím více času strávíte plánováním na začátku, tím je větší šance, že dosáhnete svého cíle.
Ujasněte si, čeho chcete docílit. Na jaké otázky se budete ptát? Jaká data pro vás jsou důležitá? Ale také, jak rozšíříte potřebné informace, aby se zapojilo maximum lidí ze všech možných skupin?
3. Inspirujte a motivujte
Proč by měli lidé věnovat svůj volný čas, aby se zapojili zrovna do aktivit, které připravujete?
Dlouhé, nezajímavé texty možná stačily před dvaceti lety, doba se však posunula. Na každého z nás se na internetu valí obrovské množství informací. Pokud tedy chcete občany zapojit, musíte je nejdřív zaujmout. Nepodceňujte proto ani grafickou stránku a přemýšlejte, co by doopravdy zaujalo vás a vaše okolí.
4. Sdílejte
Pokud to s participací myslíte doopravdy vážně, není možné říkat “my” a “oni”. Místo toho se snažte zahrnout co nejvíce občanů do procesu participace a diskusi pojmout jako skupinovou aktivitu.
Vyšlete tak signál, že všichni, kdo se zapojí, směřují ke společnému cíli. V průběhu participace proto neustále vytvářejte možnosti, jak udržet lidi aktivní – sdílejte s nimi zkušenosti odjinud, diskutujte s nimi…
5. Naslouchejte
Můžete splnit všechny předchozí body na 100 procent. Ale v okamžiku, kdy se občané rozhodnou participovat, očekávají, že jejich názory reálně ovlivní výsledek. Který, když se nedostaví, vás vrátí zpátky na začátek.
Snažte se proto maximálně dávat najevo, že vnímáte, co ve veřejné debatě zaznívá. Ukažte, jak konkrétně se zapojení občanů promítlo do výsledků projektu. Zvýšíte tak důvěru v celý proces participace, ale také relevanci výstupů u podobných aktivit v budoucnosti.
Mikuláš Klang
Mohlo by vás zajímat
Mám rád osobní setkávání. Nelituji času, který trávím na cestách, osobní vztah se zákazníkem, možnost se vidět, společně řešit výzvy, diskutovat, vnímat energii druhého, je pro práci poradce klíčové.
20. 3. 2021 Index kvality života 2018: Říčany jsou v čele, na chvostu je OrlováNejvyšší kvalita života je ve středočeských Říčanech, nejnižší je v moravskoslezské Orlové. Vyplývá to z Indexu kvality života, který sestavil start-up Obce v datech, jehož je AQE advisors společně s Deloitte hlavním konzultačním partnerem.
13. 6. 2018 Kdy jsou SMART cíle skutečně „smart“Stalo se jakýmsi plánovacím předsudkem, že všechny cíle strategických dokumentů musí být tzv. SMART. I když to se to při teoretické disputaci zdá jednoznačné, ostatně přeci je jasné, že abychom cílů dosáhli, musíme jen stanovit v takové podobě, aby dosažitelné, praktická aplikace tak jednoznačná není.
9. 1. 2024 Index kvality života 2020: Nejvyšší kvalita života opět v Říčanech. Obcím pomáhá více pracovních míst a přistěhování mladýchŘíčany ve středních Čechách se staly potřetí za sebou místem s nejvyšší kvalitou života v Česku. Nejvíce si v meziročním srovnání polepšil Holešov ve Zlínském kraji. Poskočil o 64 míst na 57. místo.
27. 10. 2020