Jak na rozpočet města v době COVID-19?
Na přelomu měsíců září a října jsou zpravidla v plné míře práce na návrh rozpočtu na nový rozpočtový rok. V předcházejících létech byly v tuto dobu již nejméně měsíc známy nejdůležitější obecné informace, nutné pro zodpovědné sestavení návrhu rozpočtu municipality.
Z důvodu probíhající pandemie byly posunuty termíny pro schvalování návrhu státního rozpočtu posunuty o jeden měsíc. Ke všem těmto skutečnostem ovlivněných koronavirem přistoupilo další téma – zrušení superhrubé mzdy. Pro územní samosprávné celky tato skutečnost znamená, že by při rozdělování sdílených daní přišly o 18,4 mld. Kč.
Před propuknutím koronavirové krize na začátku roku 2020 byl předpoklad, že územní samosprávné celky získají z inkasa sdílených daní necelých 220 mld. Kč, zatím co poslední predikce ministerstva financí počítá s rozděleným inkasem pro municipality s cca 187 mld. Kč, což představuje propad o 15,09%. Tento propad byl ze strany státu kompenzován částkou 1250 Kč za každého občana evidovaného k 1. 1. 2020 územního samosprávného celku. Po připočítání kompenzace vychází propad na sdílených daních oproti počátku roku cca 7,25 %.
Návrh státního rozpočtu na rok 2021 počítá se 197,8 mld. Kč sdílených daní pro územní samosprávné celky. Navrhovaný rozpočet obsahuje hodnoty sdílených daní pro municipality o cca 6,3 % vyšší než predikce ministerstva financí na konci roku bez započítání kompenzačního bonusu. Pokud ale zahrneme do úvah i proplacený kompenzační bonus, budou sdílené daně oproti predikci na konci roku v propadu o cca 2,7 %.
Pro rok 2021 bude nejdůležitější počítat s rozumnou rezervou na příjmové straně rozpočtu, důsledně sledovat vývoj ekonomiky ovlivněný koronavirovou krizí a pružně reagovat na nastalé změny. Je důležité schválit jak reálný rozpočet, tak ale zejména rozpočtovými opatřeními upravovat rozpočet tak, aby nedošlo k ohrožení hospodaření.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat
Již samotný rychlý nástup epidemie a souvisejících opatření vlády ukázal na rozdílnou úroveň připravenosti obcí na jejich digitální řízení a komunikaci s občany.
27. 3. 2020 Smyslem analýz je hledání podstaty a ne mapování existujících informacíV dnešní době disponujeme nepředstavitelným množstvím dat a informací, které jsou dostupné každému na dosah ruky. Přesto však často selháváme v tom nejdůležitějším – v hledání klíčových problémů, které by měly být středobodem každé analýzy.
22. 11. 2024 Kvalita života versus rating městDopad koronakrize na hospodaření měst je po třech měsících od vyhlášení nouzového stavu obrovský. Propad jen ve sdílených daních je v současné době pro rok 2020 odhadován na 41 mld. Kč.
15. 6. 2020 Jak na investice. Jejich plánování, potřebnost a přínosyZajišťování veřejných statků územní samosprávou souvisí s využitím alokační funkce veřejných financí, která je tradičně decentralizována. Základní otázkou při využití alokační funkce na různých vládních úrovních je rozhodnutí, zda veřejné statky mají být zabezpečovány a financovány centralizované ze státního rozpočtu, nebo decentralizované z rozpočtů jednotlivých stupňů územní samosprávy.
11. 7. 2024