DOTAČNÍ ČMUCHAL: Výzva TRANSGov č. 1/2025 – Modernizace vozidel MHD

Díky této dotační výzvě lze pořídit nová vozidla s alternativními pohony (elektro, vodík, trolejbusy, tramvaje) jako náhradu za stávající MHD vozidla na fosilní paliva. Podpora může dosáhnout až 50 % způsobilých výdajů, přičemž celková alokace na tuto výzvu činí 7,3 miliardy Kč. Přispějte ke snižování emisí a zajistěte udržitelnou dopravní infrastrukturu pro budoucnost.

Komentář
Tato nová výzva TRANSGov č. 1/2025 – Modernizace vozidel MHD plynule navazuje na předchozí dotační výzvy zaměřené na obnovu městské hromadné dopravy v České republice. Dlouhodobě se tak pokračuje v trendu snižování emisí a zvyšování efektivity MHD, který byl podpořen již v uplynulých letech – například investicemi do nízkoemisních autobusů, elektrobusů či modernizace stávajících vozidel. Nová výzva staví na osvědčených postupech a zkušenostech z předchozích programů. Tím dále prohlubuje celkovou transformaci MHD, směřující k udržitelnému a ekologickému dopravnímu systému, který lépe odpovídá současným potřebám měst i očekáváním cestujících. Navíc realizace projektů podpořených v rámci této výzvy budou hrát klíčovou roli při plnění závazků ke snižování emisí do roku 2030, čímž přispívá k dosažení environmentálních cílů a posiluje konkurenceschopnost a udržitelnost dopravního sektoru.
Parametry úspěchu
- Včasné podání žádosti
Výzva může být předčasně ukončena, pokud dojde k vyčerpání alokovaných prostředků. Je proto nezbytné připravit projektovou dokumentaci a žádost
s dostatečným předstihem. - Celostátní konkurence
Projekty mohou být realizovány na území celé České republiky, což zvyšuje konkurenci mezi žadateli. Alokace ve výši 7,3 miliardy Kč se může zdát vysoká, ale vzhledem k celostátnímu dosahu výzvy nemusí být tak dostačující, jak se na první pohled jeví. - Optimální nastavení výpočtového nástroje
Je důležité správně vyčíslit způsobilé výdaje, úspory energie a snížení emisí skleníkových plynů, aby projekt splnil požadovaná kritéria a dosáhl maximální možné podpory. - Reálný harmonogram projektu
S ohledem na situaci na trhu (dostupnost dodavatelů, materiálů atd.) je nutné pečlivě plánovat jednotlivé fáze. Projekt musí být dokončen nejpozději do
3 let od vydání rozhodnutí. - Zajištění přístupu do portálu
Žadatel musí mít zřízen přístup do portálu zadosti.sfzp.cz, který slouží
k podávání žádostí a k dalším administrativním úkonům spojeným
s projektem.
Kontakt (další informace, dotazy)
David Brtna
brtna@AQE.cz
+420 731 640 428
Mohlo by vás zajímat: Pořízení šesti nízkopodlažních tramvají pro Most a Litvínov
Foto: DPMB
Mohlo by vás zajímat

Otázka, zda by stát měl investovat do periferních oblastí, kde je ekonomická návratnost nižší, nebo se soustředit na efektivní využití zdrojů v oblastech s vyšší koncentrací obyvatel a ekonomických aktivit, je dlouhodobě předmětem diskuze. Tento problém odráží širší dilema mezi principy efektivity a odpovědnosti, které stát zastává vůči svým občanům.
12. 12. 2024
Nejtěžší není naučit se používat nové nástroje, ale změnit způsob, jakým o své práci přemýšlíme. Uvědomit si, že práce úředníka může vypadat úplně jinak než dnes – může být efektivnější, smysluplnější a zaměřená na to, v čem jsou lidé nenahraditelní.
7. 1. 2025
Implementace strategie je vždy velkou výzvou. V naprosté většině případů strategické dokumenty nenaplní stanovené cíle (ve více jak 85 % případů). Nejen města a obce mají tendenci spíše investovat svou omezenou kapacitu a pozornost do témat, které občané vidí a cítí napřímo, než se zabývat dlouhodobými strategickými cíli.
22. 3. 2023
Cost-Benefit analýza (CBA) je metoda, která umožňuje ohodnotit či posoudit realizaci projektů formou porovnání jeho užitků a nákladů.
15. 8. 2021