Politika, koncepce, strategie, plán – kdy a jak použít správný typ?

Při poslední aktualizaci našeho šetření, které se věnuje využití strategického plánování ve městech v ČR (206 ORP), jsme pro rok 2022 navýšili průměrný počet dokumentů strategického významu na 11,4 ze stavu 10,6 v roce 2019. Našim obcím přibývají zejména adaptační strategie a energetické koncepce.

Problém nicméně zůstává v jejich vzájemné neprovázanosti, špatné typologii a dokonce i v protisměrné orientaci. Spojujícím prvkem je absence provázání se střednědobým výhledem města. Ambice vyjmenovat všechno možné bez ohledu na reálné finanční možnosti města pak předurčuje takový dokument k zapomnění.

Mezi další významné problémy strategického plánování veřejného sektoru pak řadím i velmi špatné typologické vymezení strategických dokumentů, s čímž souvisí i jejich nejasná role, očekávání aktérů a již zmíněné „konkrétní aktivity“ v podobě implementačního plánu.

V naší praxi jsme proto zúžili škálu využívaných dokumentů na čtyři hlavní typy, z nichž každý má zcela odlišnou roli.

Politika – tímto dokumentem obecně chápeme vrcholný strategický dokument, který vymezuje směry očekávaného (chtěného) stavu. Není vystavěna na analytických základech (byť v sobě odráží holistické poznání). Neobsahuje implementační plán, není spojena s rozpočtem.

Koncepcí rozumíme strategický dokument, který vychází z analytického poznání, definuje strategické směry, východiska a limity. Často rozpracovává klíčová témata uvedená v nadřazených politikách. Jako ideální témata pro koncepce se jeví oblasti životního prostředí, školství, sociálních služeb nebo podpory podnikání. Koncepce by neměla obsahovat implementační plán.

Strategie je zásadní plánovací a rozvojový dokument města, který vymezuje vizi na základě hlubokého poznání, tuto rozkládá na dílčí priority, kterým stanovuje cíle. Definuje postupy, jak cílů dosáhnout, jejich plnění následně měří a hodnotí. Strategie obsahuje implementační plán na dobu její platnosti i vazbu k rozpočtovým možnostem města (či jiným formám financování).

Plán (akční plán) obvykle řeší konkrétní naplňování cílů, v případě akčního plánu pak obvykle časovaný pro 1 rok. Plán by měl být ideálně provázaný s rozpočtem města a spolu s ním i schvalovaný. Projekty v plánech uvedené by měly být zahrnuty ve střednědobém rozpočtovém výhledu města. Plány by měly vycházet z principů projektového managementu.

Jakkoli se zdá tato typologie složitá, opak je pravdou. Využití různých typů dokumentů se velmi odvíjí od velikosti města, mnohdy by bylo nejlepší, kdyby města měla pouze jednu strategii a dobře postavený proces její implementace (akční plán).

Naše doporučení pro strategické plánování „méně je více“ platí nejen pro počty strategických dokumentů, ale i pro jejich rozsah.

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Mindset pro éru AI: Jak vést svůj úřad vstříc budoucnosti

Nejtěžší není naučit se používat nové nástroje, ale změnit způsob, jakým o své práci přemýšlíme. Uvědomit si, že práce úředníka může vypadat úplně jinak než dnes – může být efektivnější, smysluplnější a zaměřená na to, v čem jsou lidé nenahraditelní.

7. 1. 2025
Role státu v zajištění kvality života v periferiích – efektivita versus odpovědnost

Otázka, zda by stát měl investovat do periferních oblastí, kde je ekonomická návratnost nižší, nebo se soustředit na efektivní využití zdrojů v oblastech s vyšší koncentrací obyvatel a ekonomických aktivit, je dlouhodobě předmětem diskuze. Tento problém odráží širší dilema mezi principy efektivity a odpovědnosti, které stát zastává vůči svým občanům.

12. 12. 2024
Jak dotace přispívají ke snižování rozdílu kvality života ve městech?

Dotace z evropských fondů hrají zásadní roli v regionálním rozvoji České republiky. Studie (AQE advisors, 2023) zaměřená na propojení výše dotací a kvality života v obcích s rozšířenou působností (ORP) však odhaluje slabou efektivitu těchto finančních nástrojů při řešení dlouhodobých problémů regionů.

26. 11. 2024
Regionální rozdíly ve vývoji obyvatelstva

Mezi lety 2016 a 2023 prošla demografická mapa České republiky významnými změnami. Dynamika migrace, suburbanizace a demografického stárnutí zásadně ovlivnila vývoj počtu obyvatel v obcích s rozšířenou působností (ORP) a jejich okolí.

4. 12. 2024
Zobrazit všechny články