Šest kroků pro skvělou strategii

Strategie je základ. Musí mít jasnou vizi a konkrétní plán, jak ji dosáhnout. Musí být jednoduchá a srozumitelná pro všechny. Musí reagovat i na čím dál rychleji se měnící svět, protože jinak skončí zapomenuta v šuplíku.
1. Jděte s dobou !
Zapomeňte na analytické modely, které vznikly v minulém tisíciletí, navíc pro potřeby soukromých firem. Místo SLEPT, SWOT, STEEP se zaměřte se sledování megatrendů, které ovlivňují náš život. K čemu je jsou všechny zastaralé analýzy, když se zaměstnanci nepřipojí z domu na sdílené disky.
2. Analyzujte vhodná data
Jednoznačným trendem je strategie postavená na datech která mají skutečnou hodnotu. Ta jsou všude kolem nás, jen je potřeba udělat krokze zaběhlých postupů. Zkuste místo 100 stránek složitého analytického textu, který nikdo nepřečte, vytvořit 30 hodnotných „čísel“ a trendů jejich vývoje. Uvidíte, jak se hned rozproudí diskuze nad jejich významem.
3. Vize města jako základ
Vize není o opravách chodníků, vize je o budoucnosti. O odvaze. Umíte si představit, jak bude vypadat Vaše město za 20 let? A znají Vaši vizi i občané?
Buďte kreativní. Buďte konkrétní. Z Vaší vize musí být všem jasné, čeho chcete dosáhnout. zapomeňte na otřepaná spojení jako „efektivní úřad“, „dobré podmínky pro život“, „místo pro výchovu dětí“ apod., která jsou dnes samozřejmá. Nebojte se být ambiciózní. Velká vize dokáže spojit lidi.
4. Zapojte co nejvíce občanů
V každém městě žijí chytří a aktivní lidé. Jejich ochota sdílet své zkušenosti a znalosti je závislá na důvěře, kterou ve vedení města mají.
Veřejné projednání strategie už dnes nestačí. Nenechte se otrávit několika jedinci, kteří nikdy nebudou souhlasit s ničím. Buďte otevření, transparentní, ochotní naslouchat. Využívejte všechny možnosti, které dnes participace nabízí. Věnované úsilí se Vám mnohonásobně vrátí.
5. Neztraťte kontrolu
Můžete napsat skvělou strategii. Odvážnou, ambiciózní, motivující.Ale pokud ji nedokážete uřídit, skončí jenom jako sen.
Nepotřebujete nic více, než manažerské dovednosti. Rozdělení úkolů, přidělení odpovědnosti, fázování v čase, kontrola. Pokud chcete strategii naplnit, musí se stát součástí pracovní náplně všech. Základem uvažování.
6. Stohy papíru? Ne, stačí mapa
Jak strategii představit občanům? Jaký komunikační nástroj zvolit? Stačí strategii po schválení umístit mezi další dokumenty a na internetové stránky města?
Dnešní svět je přesycený informacemi. Málokdo ví, co četl včera, natož minulý týden. Komunikační platformy míchají různé druhy informací. Přitom není nic jednoduššího, než strategii města ukázat občanům na mapě a jejím prostřednictvím je informovat o pokroku. Prostě mít všechny informace o rozvoji města na jednom místě. Nic více.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat

Implementace strategie je vždy velkou výzvou. V naprosté většině případů strategické dokumenty nenaplní stanovené cíle (ve více jak 85 % případů). Nejen města a obce mají tendenci spíše investovat svou omezenou kapacitu a pozornost do témat, které občané vidí a cítí napřímo, než se zabývat dlouhodobými strategickými cíli.
22. 3. 2023
Zájem občanů o možnost ovlivňovat dění v jejich okolí je fenoménem poslední doby. Lidé se chtějí aktivně zapojit do rozhodování o městě, podílet se na projektech, cítí se spoluzodpovědní za místo, kde žijí a vyžadují více možností, jak se mohou na řízení města podílet.
10. 4. 2024
Město dlouhodobě usiluje o to, aby školství na území Pardubic bylo co nejkvalitnější a nejmodernější. Aby toho dosáhlo, musí znát nejen současný stav školských zařízení, ale mít také jasně stanovené plány do budoucna.
15. 6. 2021
Strategie rozvoje bydlení měst v ČR, jsou-li takto nazvány, jsou spíše návrhy politik bydlení v jednotlivých městech. Spíše se jedná o soupisy a popisy možného, které jsou však téměř univerzální pro všechna města či alespoň pro určité typy (velká nebo malá, v blízkosti jádra či na periferii, rostoucí či smršťující se atd.).
28. 2. 2023