Produktivita on-line porad
Mám rád osobní setkávání. Nelituji času, který trávím na cestách, osobní vztah se zákazníkem, možnost se vidět, společně řešit výzvy, diskutovat, vnímat energii druhého, je pro práci poradce klíčové.
Přestože zde nástroje na on-line setkávání jsou již dlouho, až pandemie COVID-19 způsobila jejich robustní nasazení. Teams, Meet, Zoom, Whereby, apod. se staly synonymem současné doby. Mimo nesporných výhod řízení vzdálených týmů však v mém pojetí pokulhává zejména argument efektivity.
On-line nástroje způsobily nadužívání potřeby společné diskuze a výměny informací. Tam, kde se dříve stačilo potkat jedenkrát, dnes se vede řada on-line debat. Tam, kde se dříve stačilo potkat ve skupině 3-5 lidí, dnes se on-line setkává mnoho desítek osob, které se do faktické diskuze ani nijak nezapojují. S vypnutým mikrofonem i kamerou debatu hlavních účastníků poslouchají. Kam se poděl argument efektivity a úspory času?
Za poslední měsíc jsem vedl přes 70 on-line setkání. Místo faktické práce, která by trvala jednotky dní, se dnes desítky hodin mluví a poslouchá. Jen představit všechny účastníky trvá v lepším případě půl hodiny. A co teprve, když se každý má k tématu vyjádřit?
Doporučení, které proto dnes formulujeme před každým on-line setkání jsou následující:
- jasně si stanovit účel, proč se vidíme
- jasně si stanovit cíl, čeho chceme dosáhnout
- účastníky omezovat na nejmenší nutný počet
- dělat více kratších, obsahově vymezených setkání
- nahrávat diskuzi a tuto ukládat pro další poslech zájemcům
Práce v on-line prostředí je psychicky náročná. Výzkumy prokazují u různých činností produktivitu „remote“ práce o 30-40% nižší, než při běžném způsobu. Virtuální společná práce by měla být doplňkem, nikoli nosnou části spolupráce lidí.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Výzva NPO č. 11/2025: Udržitelná městská doprava a mobilita
Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo novou dotační výzvu z Národního plánu obnovy zaměřenou na podporu čisté městské dopravy a mobility. Výzva s alokací 300 milionů korun umožní obcím, krajům, veřejným institucím i dalším oprávněným žadatelům získat dotaci až 50 % na pořízení elektromobilů, vozidel s vodíkovým pohonem, minibusů, nákladních vozidel a nově také nákladních elektrokol.
18. 6. 2025
Proč modernizace veřejné správy naráží na odpor?
V poslední době se často mluví o digitalizaci a modernizaci veřejné správy. Tyto procesy slibují zrychlení, zjednodušení a zvýšení efektivity státního aparátu. Přesto se jejich realizace potýká s významnými problémy. Jedním z největších je odpor vůči změnám. Proč je tak těžké inovovat veřejnou správu a co můžeme udělat pro to, aby byly změny přijímány lépe?
27. 12. 2024
Prioritizace strategických projektů
Při tvorbě každé strategie se dostaneme do fáze, kdy máme zpracovanou vizi, určeny strategické cíle/priority a postupně budujeme zásobník projektů pro nadcházející roky. I na malém městě takový zásobník často obsahuje stovky potřebných projektů, na jejichž realizaci chybí peníze.
15. 10. 2022
Jak moc spolu ladí Index kvality života a Index sociálního vyloučení?
V českých městech existuje v letech 2018 až 2024 pevný vzorec, který potvrzují data napříč všemi 206 sledovanými územími. Tam, kde lidé žijí kvalitnější život, je obvykle nižší míra sociálního vyloučení. Tento vztah se v datech zobrazuje jako silná a dlouhodobě stabilní záporná korelace mezi Indexem kvality života a Indexem sociálního vyloučení.
24. 11. 2025
