Jablonec nad Nisou: Jak vytvořit turisticky atraktivní město

Jablonec nad Nisou leží v blízkosti Jizerských hor, které ročně přilákají přes půl milionu návštěvníků. Přesto město svůj turistický potenciál dlouhodobě nevyužívá. Častá zkušenost je, že turisté Jablonec jen projedou, aniž by zde strávili delší dobu nebo přenocovali.
Ti, kdo se ve městě objeví, obtížně nacházejí informace o tom, co mohou zažít a navštívit, pokud aktivně nehledají. Město se doposud komplexně cestovním ruchem nezabývalo, i když například přímá spotřeba návštěvníků dosahuje 200 milionů Kč ročně.
Anotace
Pomohli jsme k vytvoření komplexní koncepce cestovního ruchu. Dlouhodobou vizí je vytvoření atraktivní destinace zaměřené na návštěvníky se zájmem o tradici skla a bižuterie. Vzhledem k současné roztříštěné síti turistických služeb a nadměrného množství propagovaných témat, se koncepce soustředí na systematické a jasné kroky s ideálním poměrem “cena/výkon”.
Cíl projektu
Cílem projektu bylo městu Jablonec nad Nisou poskytnout plán realizace aktivit krok po kroku vedoucí ke zvýšení počtu návštěvníků a rozšíření nabídky zážitků. To vše s maximálním důrazem na realizovatelnost.
Naše práce
Pomohli jsme ke stanovení nejbližších aktivit s důležitým dopadem. Patří mezi ně intenzivní propagace, tvorba atraktivních cestovních balíčků a efektivní propojování stávající nabídky. Všechny aktivity byly pečlivě vybrány na základě realizovaných fokusních skupin a předem stanovených požadavků cílových návštěvníků, což zajišťuje lákavou a relevantní nabídku.
Hlavními výstupy práce jsou komplexní koncepce cestovního ruchu, detailní akční plán na čtyři roky a komunikační verze strategie, které slouží jako roadmapa pro rozvoj Jablonce nad Nisou k turisticky atraktivní destinaci.
Citace
„Při práci jsme se zaměřili na jednoduchost a srozumitelnost klíčových sdělení, která budou spojovat a stanou se základem pro společnou práci. Jsme přesvědčeni, že i malými kroky lze vytvořit zdravý ekosystém, do kterého se zapojí i další aktéři, jako jsou podnikatelé, turisté a destinační agentury.“
Ondřej Krejčí, AQE advisors
Závěr
Otevřená diskuse nad budoucím směřováním města v oblasti turismu byla hodnocena velmi pozitivně. Jednotná vize a jasný plán zabrání plýtvání časem i finančními prostředky na projekty bez vazby na stanovené cíle. Naše práce vytvořila ucelený a logický mix aktivit města i dalších klíčových aktérů, který Jablonci nad Nisou pomůže získat jasnou pozici na turistické mapě.




Úvodní foto: Kultura Jablonec, https://www.kulturajablonec.cz/
Mohlo by vás zajímat

Město Slavkov u Brna zvažuje rozvoj území, a to formou výstavby nové městské části. Ekonomická rozvaha ověřovala proveditelnost výstavby městské části podle různých scénářů rozvoje.
7. 5. 2025
Ústí nad Labem je historicky průmyslové město, jehož minulost spojená s těžkým průmyslem zanechala rozsáhlé ekologické škody, brownfieldy a rozdělenou sociální strukturu. Navzdory výhodné poloze na dopravní křižovatce trpí město úbytkem obyvatel, demografickou krizí a nízkou atraktivitou pro investory a nové obyvatele.
18. 12. 2024
Celá vize nezahrnuje pouze vybudování multifunkční haly, ale zapadá do konceptu transformovat řešené území, zapojit břehy řeky do městského života, umožnit příčnou prostupnost území, doplnit či oživit lokální centra a proměnit vnitřní periferii města na plnohodnotnou součást městské struktury a zapojit ji do života města.
1. 11. 2023
Řešené území projektu je nejodlehlejší část nejchudšího regionu naší země. V širším měřítku chybí především aktivity, které by reálně pomohly a podpořily hospodářskou výkonnost regionu.
31. 10. 2023