Politika, koncepce, strategie, plán – kdy a jak použít správný typ?
Při poslední aktualizaci našeho šetření, které se věnuje využití strategického plánování ve městech v ČR (206 ORP), jsme pro rok 2022 navýšili průměrný počet dokumentů strategického významu na 11,4 ze stavu 10,6 v roce 2019. Našim obcím přibývají zejména adaptační strategie a energetické koncepce.
Problém nicméně zůstává v jejich vzájemné neprovázanosti, špatné typologii a dokonce i v protisměrné orientaci. Spojujícím prvkem je absence provázání se střednědobým výhledem města. Ambice vyjmenovat všechno možné bez ohledu na reálné finanční možnosti města pak předurčuje takový dokument k zapomnění.
Mezi další významné problémy strategického plánování veřejného sektoru pak řadím i velmi špatné typologické vymezení strategických dokumentů, s čímž souvisí i jejich nejasná role, očekávání aktérů a již zmíněné „konkrétní aktivity“ v podobě implementačního plánu.
V naší praxi jsme proto zúžili škálu využívaných dokumentů na čtyři hlavní typy, z nichž každý má zcela odlišnou roli.
Politika – tímto dokumentem obecně chápeme vrcholný strategický dokument, který vymezuje směry očekávaného (chtěného) stavu. Není vystavěna na analytických základech (byť v sobě odráží holistické poznání). Neobsahuje implementační plán, není spojena s rozpočtem.
Koncepcí rozumíme strategický dokument, který vychází z analytického poznání, definuje strategické směry, východiska a limity. Často rozpracovává klíčová témata uvedená v nadřazených politikách. Jako ideální témata pro koncepce se jeví oblasti životního prostředí, školství, sociálních služeb nebo podpory podnikání. Koncepce by neměla obsahovat implementační plán.
Strategie je zásadní plánovací a rozvojový dokument města, který vymezuje vizi na základě hlubokého poznání, tuto rozkládá na dílčí priority, kterým stanovuje cíle. Definuje postupy, jak cílů dosáhnout, jejich plnění následně měří a hodnotí. Strategie obsahuje implementační plán na dobu její platnosti i vazbu k rozpočtovým možnostem města (či jiným formám financování).
Plán (akční plán) obvykle řeší konkrétní naplňování cílů, v případě akčního plánu pak obvykle časovaný pro 1 rok. Plán by měl být ideálně provázaný s rozpočtem města a spolu s ním i schvalovaný. Projekty v plánech uvedené by měly být zahrnuty ve střednědobém rozpočtovém výhledu města. Plány by měly vycházet z principů projektového managementu.
Jakkoli se zdá tato typologie složitá, opak je pravdou. Využití různých typů dokumentů se velmi odvíjí od velikosti města, mnohdy by bylo nejlepší, kdyby města měla pouze jednu strategii a dobře postavený proces její implementace (akční plán).
Naše doporučení pro strategické plánování „méně je více“ platí nejen pro počty strategických dokumentů, ale i pro jejich rozsah.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat
Bytová politika aneb Jak efektivně hospodařit s bytovým fondem měst
Bydlení je nejen základní lidská potřeba, ale zároveň strategická společenská komodita. Tím spíše pak způsob, jakým města a obce přistupují k péči o svůj bytový fond, zásadně ovlivňuje kvalitu života, sociální soudržnost i ekonomickou stabilitu místních obyvatel (města, regionu).
23. 5. 2025
REACT-EU. Dotace, které budí vášně
Evropská unie uvolnila na boj s následky COVID-19 dodatečné finanční prostředky v rámci iniciativy REACT-EU. Tyto prostředky mají být použity výlučně na operace podporující zotavení z krize v souvislosti s pandemií COVID-19 nebo přípravu ekologického, digitálního a odolného oživení hospodářství pomocí investic do projektů přispívajících k přechodu na digitální a zelenou ekonomiku.
30. 10. 2020
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Dostupné nájemní bydlení
Státní fond podpory investic vyhlásil výzvu pro program Dostupné nájemní bydlení, který nabízí podporu na výstavbu a pořízení dostupných nájemních bytů. Cílem je zpřístupnit kvalitní bydlení pro širokou veřejnost. Program je určen pro obce, města a developerské subjekty.
7. 2. 2025
Jak na rozpočet města v době COVID-19?
Na přelomu měsíců září a října jsou zpravidla v plné míře práce na návrh rozpočtu na nový rozpočtový rok. V předcházejících létech byly v tuto dobu již nejméně měsíc známy nejdůležitější obecné informace, nutné pro zodpovědné sestavení návrhu rozpočtu municipality.
17. 10. 2020
