Jak nastavit priority strategie?

7. 2. 2023

Obce a města řeší obdobné problémy, čelí podobným výzvám. Jak tedy nastavit správně priority své strategie? Co vše má ve strategii být uvedeno? Až do jaké podrobnosti ve struktuře strategického dokumentu jít?

Jistě si při čtení běžné strategie typického města nelze nevšimnout, že přestože jsou vize odlišné, priority jsou v zásadě stejné. Jsou pojmenovány podle oblastí, které města řeší. Energetika, doprava, správa majetku, bydlení apod. Díky snaze nic nevynechat tak strategické dokumenty rostou a na mnoha set stranách pak pojmenovávají  (zejména v analytické fázi) vše. Preventivně.

Smysl strategie

Bohužel tímto přístupem strategie zcela ztrácí svůj smysl. Ten nespočívá v taxativních výčtech všeho, co město musí řešit. Smysl strategie je v tom, že se soustředí na priority města (úzce vymezené) a těm věnuje největší pozornost. To nijak nevylučuje starost o další oblasti, které strategie explicitně nepojmenovává.

Technikou, kterou používáme u nás, kombinujeme oba výše zmíněné přístupy. Jednak zcela jasně formulujeme priority rozvoje města a těm definujeme cíle. Vedle toho u každé priority určujeme obecné oblasti, které může priorita řešit.

Katalog témat rozvoje obcí

Na základě dlouhodobého výzkumu, který ve veřejné sféře realizujeme, jsme vytvořili Katalog témat rozvoje obcí (tzv. TOR) na úrovni, ve které je shoda pro všechny typy obcí. Témata zařazená v TORu mají víceméně stejnou významnost. Pro každé téma pak stanovujeme vzorové projekty, které tam spadají. Např. do tématu Bezpečnost mohou spadat opatření typu městská policie, kamerové systémy, zpomalovací pruhy, prevence kriminality, vzdělávání apod. Tedy je zjevné, že konkrétní projekty řešící bezpečnost mohou být řazeny do rozdílných priorit.

TORy klastrujeme do 3 oblastí, a to následovně:

  • obec a město (řeší územně technický aspekt rozvoje města),
  • život (řeší podnikání a život ve městě),
  • správa (řeší řízení města, inovace a technologie).

Pokud tedy při formulaci strategie volíme priority, které mají za cíl naplňovat definovanou vizi, zároveň pro každou prioritu uvádíme, který TOR jsem spadá. Slouží to jako návod jak pro tvorbu Akčních plánů (aby bylo jasné, kam řadit daný projekt), tak i pro následný monitoring plnění indikátorů strategie.

Příklad:

Priorita: Dostupné a motivující vzdělávání pro všechny generace.

TOR:

  • školství a vzdělávání
  • občanská společnost
  • správa města 

Jan Havránek




Články

Mohlo by vás zajímat

Manažerský nástroj na řízení hospodaření ve veřejné správě – FISO

Ekonomický informační systém FISO bude na českém trhu unikátní svým zaměřením, funkcionalitou a možnostmi, které nabídne.  Jde o vývoj mohutného softwarového nástroje sloužícího k profesionálnímu řízení municipalit, včetně jejich příspěvkových organizací.

11. 2. 2020
Bezpapírová kancelář 2.0

Projekt Bezpapírová kancelář 2.0 realizuje společnost INSIO software s.r.o. ve spolupráci s naší společností AQE advisors, a.s., jako partnerem projektu.

10. 3. 2022
Dotace neřeší zaostávání regionů, cestou může být Lex Aš

Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.

23. 12. 2024
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Výzva NPO č. 11/2025: Udržitelná městská doprava a mobilita

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo novou dotační výzvu z Národního plánu obnovy zaměřenou na podporu čisté městské dopravy a mobility. Výzva s alokací 300 milionů korun umožní obcím, krajům, veřejným institucím i dalším oprávněným žadatelům získat dotaci až 50 % na pořízení elektromobilů, vozidel s vodíkovým pohonem, minibusů, nákladních vozidel a nově také nákladních elektrokol.

18. 6. 2025
Zobrazit všechny články