Hazardní hry z pohledu změn v konsolidačním balíčku

Vláda seznámila veřejnost s konsolidačním balíčkem na tiskové konferenci 11. května 2023. Dokument odráží politickou realitu kompromisu pěti koaličních stran. Je bohužel vytvořen bez jakékoliv koncepce a šit „horkou jehlou“.
To se zejména projevuje v tom, že v prvé řadě chybí detailní vyčíslení dopadů nejen na veřejné rozpočty, ale také na podnikatelský sektor a na občany, zejména na nízkopříjmové a jinak zranitelné skupiny (např. mladé rodiny s dětmi, samoživitele a samoživitelky nebo důchodce). Předložená navrhovaná opatření ke konsolidaci veřejných rozpočtů postrádají logické návaznosti, jsou jakýsi pelmel vzájemně nesouvisejících legislativních změn, kdy u mnohých nelze ani identifikovat, budou-li mít na veřejné rozpočty vliv ve zvýšení příjmů nebo snížení výdajů.
Navrhovaná změna zákona o dani z hazardních her
Navrhované úpravy v sobě zahrnují dvě základní změny. První se týká změny sazeb daní, druhá s dopadem na územní rozpočty tím, že dojde k přerozdělování dle algoritmů rozpočtového určení daní.
V současnosti je sazba daně z hazardních her a loterií 35 %, ostatní hazardní hry jsou daněny 23 %. Návrh konsolidačního balíčku zvyšuje sazbu 23 % aktuálně uplatňovanou u „živých her“, binga, totalizátorových her, kurzových sázek a turnajů malého rozsahu na 30 %. Výši sazby 35 % (v současnosti uplatňovanou u loterií a technických her) nemění.
Současně ale konsolidační balíček mění přerozdělení této daně tak, že z online hazardních her připadne celých 100 % státnímu rozpočtu, výnos z land-based hazardních her bude rozdělen na 65 % pro obce a na 35 % pro státní rozpočet, přičemž obce:
- v současnosti získávají výši výnosu daně z hazardních her v závislosti na počtu povolených herních pozic technické hry na jejich území,
- nově se stanoví obdobně jako procento, kterým se obce podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob podle zákona o rozpočtovém určení daní.
Z návrhu plyne, že předkladatel nezohlednil negativní dopady spojené s provozováním hazardních her, a dal se cestou „zrovnoprávnění“ všech obcí. To je zcela v rozporu s politickou deklaratorní snahou vyrovnávat rozdíly mezi regiony, tedy podporu/finance směřovat tam, kde je kvalita života nižší.
Hazardní hry přinášejí bez diskuze řadu negativních sociálních dopadů. Proto většina měst přistoupila k jejich úplnému zákazu na svém území. Důvodem, proč některá města hazard na svém území dnes tolerují, je právě daňový výnos. Ten slouží pro kompenzaci negativních dopadů a často je významných příjmem města, ze kterého jsou hrazeny i další aktivity (podpora sportu, kultury, sociální práce apod.).
Dá se konstatovat, že předkladatel zcela rezignoval na promítnutí negativních dopadů z online hazardu na hospodaření obcí, ale ke všemu „zrovnoprávnil“ všechny obce v oblasti land-base hazardních her, přičemž všechny negativní dopady nesou pouze obce, kde je tato činnost povolena.
Lze vyslovit přání, že konečná verze návrhu odstraní zmíněné „rovnostářství“.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat

Kontrola je jednou z nejdůležitějších činností pro zabezpečení plynulého a správného hospodaření územního samosprávného celku v rámci celého rozpočtového roku. Rozpočet musí splňovat mimo vyrovnanosti i další důležité zásady, a to reálnost, pravdivost a úplnost.
13. 2. 2021
Město dlouhodobě usiluje o to, aby školství na území Pardubic bylo co nejkvalitnější a nejmodernější. Aby toho dosáhlo, musí znát nejen současný stav školských zařízení, ale mít také jasně stanovené plány do budoucna.
15. 6. 2021
Periferní regiony v ČR, jako je Ústecký a Karlovarský kraj, zahrnuté do regionu Severozápad, čelí dlouhodobým problémům a s tím spojeným výzvám. Poslední EU report Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) potvrzuje skutečnost, na kterou už několik let marně upozorňujeme a na jejímž základě jsme navrhli inovativní řešení v podobě Lex Aš.
23. 12. 2024
Tvorba strategie je kreativní proces, který kombinuje řadu kompetencí a přístupů. Ano, lze identifikovat rámcové postupy, metody nebo principy, které je vhodné aplikovat, nicméně jejich užití nesmí být taxativní. Tvorba strategie, stejně tak i šíře dopadu strategie, by měla vycházet z reálné situace každého jednoho města.
22. 1. 2023