Dopad COV19 na digitální ekonomiku a eGOVERNMENT

Již samotný rychlý nástup epidemie a souvisejících opatření vlády ukázal na rozdílnou úroveň připravenosti obcí na jejich digitální řízení a komunikaci s občany.
Mimořádná a v novodobé historii naší republiky s ničím nesrovnatelná situace však není pouze krátkodobým testem stavu digitalizace obcí, ale také událostí, která bezesporu trvale změní chování většiny populace a zvýší u ní míru adopce digitálních technologií.
Lidé začali na internetu ve velkém nakupovat potraviny, mnozí byli nebo stále jsou nuceni pracovat z domu, přičemž spojení se svými kolegy a zákazníky udržují pouze pomocí webových konferencí. Stejné je to i s komunikaci s úřady, ke které musí lidé museli začít využívat ve zvýšené míře elektronické prostředky. Nakonec i mnohé obce byly z hodiny na hodinu postaveny před úkol vést porady vedení bez toho aniž by se museli lidé fyzicky sejít v jedné místnosti a řadu dalších podobných výzev spojených s omezením vycházení.
Na celostátní úrovni se začala masivně využívat datová analytika včetně bezprecedentního sledování pohybu občanů skrze jejich mobily a transakce platebních karet. Proces, který by jinak probíhal několik let proběhl během jediného týdne.
V tuto chvíli je možné městům doporučit následující opatření:
- Audit nákladů digitálních projektů by se měl zaměřit především na minimalizaci pořizovacích cen a eliminaci vývoje projektů, které jsou plně nebo z větší části nahraditelné již hotovým řešením. V následujícím období dojde k masivnímu rozvoji využívání SaaS (software as a servis) aplikací, které mají prakticky nulové pořizovací náklady, nevyžadují správu a údržbu vlastního hardwaru a umožňují náklady dynamicky navázat na jejich skutečné využívání (počet uživatelů, rozsah funkcí, atd.).
- Digitalizace interních procesů by se měla zahrnovat komunikaci, automatizaci procesů, projektového managementu a řízení zdrojů. Aplikace pro webové konference by se měly stát v úřadech běžnou praxí. Mnoho z nich je dostupných zdarma a je možné je používat na rrůzných typech zařízení (mobily, počítače). Neméně důležité je osvojit si používání webových aplikací pro komunikaci týmů (uzavřené skupinové chaty) jako je Slack nebo Mattermost v kombinaci s aplikacemi pro projektové řízení a plánování využití zdrojů. Mnohé z těchto webových aplikací mají integrované moduly pro komunikaci se zákazníky/ občany, takže mohou začít okamžitě sloužit jako rozhraní pro digitální komunikaci mezi úřadem a obyvateli obcí a to i v krizových situacích. Pořizovací náklady jsou přitom nulové, provozní dosahují maximálně nízkých desítek tisíc za rok.
- Digitalizace komunikace s občany bude spojena s výše uvedenými systémy digitalizace interních procesů, neomezí se však pouze na ně. Rozpočtová omezení spojená s výpadkem výběru daní budou zvyšovat tlak na transparentnost obecních investičních projektů i na zvýšenou míru participace občanů při jejich návrhu, schvalování a v neposlední řadě i na jejich realizaci. Digitalizaci komunikace je proto potřeba využít také k vyššímu zapojení a organizaci dobrovolníků do městským projektů (tzn. participace se nebude týkat pouze návrhu projektů, jejich schvalování, ale také přímé realizace).
- Projekty Smart Cities se budou týkat především využívání ekonomických, sociodemografických a bezpečnostních dat pro plánování obecních strategií. Obce by měly datasety nejen pasivně využívat, ale prostřednictvím digitální komunikace je aktivně vytvářet. Kromě informací získávaných od občanů formou online anket a hlasování je pro nákladově efektivní a udržitelný rozvoj větších obcí nezbytné zahájit automatizovaný sběr dat o dopravě, sběru odpadu či spotřebě energií.
Jan Havránek
Mohlo by vás zajímat

Dlouho jsme žili v zajetí myšlenky, že základním problémem měst je absence dobrých (skvělých) strategických plánů. Tvrdíme, že bez pořádné strategie, nemůže město plně rozvíjet svůj potenciál.
20. 9. 2020
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo III. výzvu Proof of Concept, která je zaměřena na posílení VaV potenciálu malých a středních podniků. Alokace je stanovena na 800 milionů korun a příjem žádostí o podporu probíhá od 5. 5. 2025 (do 18. 9. 2025).
6. 5. 2025
Výzva RES+ č. 3/2025 z Modernizačního fondu podporuje instalaci fotovoltaických elektráren na veřejných budovách menších obcí (do 3000 obyvatel). Obce mohou žádat o podporu na nové FVE s instalovaným výkonem do 1 MWp na jedno předávací místo.
12. 5. 2025
V mnoha předchozích článcích na téma strategického plánování jsem vysvětloval důležitost leadershipu jako hlavního hybatele změny. Zejména při strategickém plánování je leadership zcela zásadní faktor, který jednoznačně definuje, jak bude celý postup tvorby strategie vypadat. Přestože jsou analýzy důležité, neměly by stát za rozhodnutím, čeho vlastně chceme dosáhnout.
26. 6. 2023