Hazardní hry z pohledu změn v konsolidačním balíčku

Vláda seznámila veřejnost s konsolidačním balíčkem na tiskové konferenci 11. května 2023. Dokument odráží politickou realitu kompromisu pěti koaličních stran. Je bohužel vytvořen bez jakékoliv koncepce a šit „horkou jehlou“.
To se zejména projevuje v tom, že v prvé řadě chybí detailní vyčíslení dopadů nejen na veřejné rozpočty, ale také na podnikatelský sektor a na občany, zejména na nízkopříjmové a jinak zranitelné skupiny (např. mladé rodiny s dětmi, samoživitele a samoživitelky nebo důchodce). Předložená navrhovaná opatření ke konsolidaci veřejných rozpočtů postrádají logické návaznosti, jsou jakýsi pelmel vzájemně nesouvisejících legislativních změn, kdy u mnohých nelze ani identifikovat, budou-li mít na veřejné rozpočty vliv ve zvýšení příjmů nebo snížení výdajů.
Navrhovaná změna zákona o dani z hazardních her
Navrhované úpravy v sobě zahrnují dvě základní změny. První se týká změny sazeb daní, druhá s dopadem na územní rozpočty tím, že dojde k přerozdělování dle algoritmů rozpočtového určení daní.
V současnosti je sazba daně z hazardních her a loterií 35 %, ostatní hazardní hry jsou daněny 23 %. Návrh konsolidačního balíčku zvyšuje sazbu 23 % aktuálně uplatňovanou u „živých her“, binga, totalizátorových her, kurzových sázek a turnajů malého rozsahu na 30 %. Výši sazby 35 % (v současnosti uplatňovanou u loterií a technických her) nemění.
Současně ale konsolidační balíček mění přerozdělení této daně tak, že z online hazardních her připadne celých 100 % státnímu rozpočtu, výnos z land-based hazardních her bude rozdělen na 65 % pro obce a na 35 % pro státní rozpočet, přičemž obce:
- v současnosti získávají výši výnosu daně z hazardních her v závislosti na počtu povolených herních pozic technické hry na jejich území,
- nově se stanoví obdobně jako procento, kterým se obce podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob podle zákona o rozpočtovém určení daní.
Z návrhu plyne, že předkladatel nezohlednil negativní dopady spojené s provozováním hazardních her, a dal se cestou „zrovnoprávnění“ všech obcí. To je zcela v rozporu s politickou deklaratorní snahou vyrovnávat rozdíly mezi regiony, tedy podporu/finance směřovat tam, kde je kvalita života nižší.
Hazardní hry přinášejí bez diskuze řadu negativních sociálních dopadů. Proto většina měst přistoupila k jejich úplnému zákazu na svém území. Důvodem, proč některá města hazard na svém území dnes tolerují, je právě daňový výnos. Ten slouží pro kompenzaci negativních dopadů a často je významných příjmem města, ze kterého jsou hrazeny i další aktivity (podpora sportu, kultury, sociální práce apod.).
Dá se konstatovat, že předkladatel zcela rezignoval na promítnutí negativních dopadů z online hazardu na hospodaření obcí, ale ke všemu „zrovnoprávnil“ všechny obce v oblasti land-base hazardních her, přičemž všechny negativní dopady nesou pouze obce, kde je tato činnost povolena.
Lze vyslovit přání, že konečná verze návrhu odstraní zmíněné „rovnostářství“.
Jan Obrovský
Mohlo by vás zajímat

Nejvyšší kvalita života je ve středočeských Říčanech, nejnižší je v moravskoslezské Orlové. Vyplývá to z Indexu kvality života, který sestavil start-up Obce v datech, jehož je AQE advisors společně s Deloitte hlavním konzultačním partnerem.
13. 6. 2018
Výzva podporuje rozvoj technické infrastruktury obcí, zahrnující výstavbu vodovodů, kanalizací, komunikací, plynových, elektrických a internetových přípojek. Jejím cílem je připravit stavební pozemky s potřebnými sítěmi a tím usnadnit následnou výstavbu bytových a rodinných domů.
7. 2. 2025
Při plánování rozvoje obce, hledání hlavních fenoménů, formulaci možných řešení, rozhodování o využití finančních prostředků apod., je důležité zapojit obyvatele či další aktéry v obci působící.
26. 11. 2020
Budování města je jako příprava na maraton – vyžaduje dlouhodobou strategii, trpělivost a vytrvalost. Stejně jako běžec nemůže natrénovat na maraton během několika týdnů, ani město nemůže dosáhnout udržitelného rozvoje bez pečlivého plánování a postupného úsilí.
25. 3. 2025