Naše role
Jako reakci na dopady války na Ukrajině jsme městu vytvořením této strategie zároveň doporučili přistoupit k Úmluvě o právech dítěte, přijaté Valným shromážděním OSN 20. listopadu 1989. Mezi hlavní principy Úmluvy, na který vzniklá strategie stojí, patří zejména princip nejlepšího zájmu dítěte, účast dětí na rozhodování a ochrana dětí před diskriminací.
Skutečný udržitelný rozvoj musí být postaven na lidech, kteří ve městech žijí a kteří s městem spojují svou budoucnost. Ať ji se jedná o odbornou veřejnost, rodiče, nebo i samotné děti a žáky. Akcentovali jsme proto podporu dětského a žákovského parlamentu, jak pro zjišťování zpětné vazby tak i pro reálnou možnost ovlivnit podobu školství města.
Vedle jednoznačného přínosu pro implementaci strategie (angažovaní lidí pomáhají s její realizací) má zejména podpora participace dětí vliv na rozvoj jejich občanských kompetencí.
Pro zjištění názorů klíčových aktérů jsem provedli rozsáhlé výzkumy, do kterých se zapojilo:
- 420 zaměstnanců škol a školských zařízení
- 2 251 rodičů dětí a žáků
- 1 993 žáků II. stupně
Dílčí cíl jsme splnili modelováním prognóz, kdy pro střední variantu bylo doporučeno zvýšení kapacit v základních školách o 600 míst.
Samotná strategie se ve své implementační části věnovala nejen identifikaci doporučení potřebných intervencí, ale i prioritizaci projektů, kdy bylo vybráno 14 klíčových záměrů, na jejichž realizaci věnuje město největší úsilí.