Participace není žádná věda
Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.
1. Zapojení musí dávat smysl
Je jedno, jestli je řeč o zapojení občanů do online nebo offline aktivit. První otázkou, kterou byste si měli vždy položit, by mělo být “PROČ?”.
Aby se lidé zapojili do jakékoli veřejné aktivity, musí být přesvědčení, že má smysl. Jakmile vycítí, že si jen snažíte odškrtnout povinnost nebo že se v minulosti zapojili do podobné aktivity bez jakéhokoli výsledku, ztratí zájem
2. Cílem je úspěch
Dvakrát měř, jednou řež. Čím více času strávíte plánováním na začátku, tím je větší šance, že dosáhnete svého cíle.
Ujasněte si, čeho chcete docílit. Na jaké otázky se budete ptát? Jaká data pro vás jsou důležitá? Ale také, jak rozšíříte potřebné informace, aby se zapojilo maximum lidí ze všech možných skupin?
3. Inspirujte a motivujte
Proč by měli lidé věnovat svůj volný čas, aby se zapojili zrovna do aktivit, které připravujete?
Dlouhé, nezajímavé texty možná stačily před dvaceti lety, doba se však posunula. Na každého z nás se na internetu valí obrovské množství informací. Pokud tedy chcete občany zapojit, musíte je nejdřív zaujmout. Nepodceňujte proto ani grafickou stránku a přemýšlejte, co by doopravdy zaujalo vás a vaše okolí.
4. Sdílejte
Pokud to s participací myslíte doopravdy vážně, není možné říkat “my” a “oni”. Místo toho se snažte zahrnout co nejvíce občanů do procesu participace a diskusi pojmout jako skupinovou aktivitu.
Vyšlete tak signál, že všichni, kdo se zapojí, směřují ke společnému cíli. V průběhu participace proto neustále vytvářejte možnosti, jak udržet lidi aktivní – sdílejte s nimi zkušenosti odjinud, diskutujte s nimi…
5. Naslouchejte
Můžete splnit všechny předchozí body na 100 procent. Ale v okamžiku, kdy se občané rozhodnou participovat, očekávají, že jejich názory reálně ovlivní výsledek. Který, když se nedostaví, vás vrátí zpátky na začátek.
Snažte se proto maximálně dávat najevo, že vnímáte, co ve veřejné debatě zaznívá. Ukažte, jak konkrétně se zapojení občanů promítlo do výsledků projektu. Zvýšíte tak důvěru v celý proces participace, ale také relevanci výstupů u podobných aktivit v budoucnosti.
Mikuláš Klang
Mohlo by vás zajímat
Speciální ekonomické zóny. Šance nejen pro Ašsko
Odlehlé příhraniční oblasti jako Ašsko dlouhodobě trpí specifickými problémy, na něž běžné dotační programy a standardní politiky nedokážou účinně reagovat. Ašsko je nejzápadnější výspou ČR, obklopené z velké části Německem, a jediná silniční spojnice do vnitrozemí vede přes další strukturálně postižené regiony.
9. 6. 2025
Jsme součástí unikátního výzkumného centra CESMOD
Experti a expertky z oblasti SMART, vysokých škol a inovačních center se sdružili v Centru výzkumu pro odolnou, smart, inovativní a udržitelnou společnost (CESMOD). Součástí programu je také společnost Obce v datech, která v rámci skupiny AQE zpracovává index kvality života měst prostřednictvím automatizovaného zpracování big dat.
10. 10. 2024
DOTAČNÍ ČMUCHAL: Dostupné nájemní bydlení
Státní fond podpory investic vyhlásil výzvu pro program Dostupné nájemní bydlení, který nabízí podporu na výstavbu a pořízení dostupných nájemních bytů. Cílem je zpřístupnit kvalitní bydlení pro širokou veřejnost. Program je určen pro obce, města a developerské subjekty.
7. 2. 2025
Integrovaný přístup k tvorbě projektového zásobníku města
Pro uvažování, jak pracovat se zásobníkem projektů města je vhodné si nejdřív odpovědět na otázku, kolik vlastně město tzv. "zásobníků projektů" má. Zjednodušená logika by předpokládala, že každé město (organizace) má zásobník projektů jeden. Nicméně z naší analýzy systému strategického řízení vyplynulo, že typické město má zásobníků projektů (záměrů) několik. A často velmi odlišných. Bez věcné i informační provazby. Mnohdy ani vedoucí představitelé samospráv nemají informace, co jejich město fakticky plánuje.
13. 2. 2021
