Naše role
Při přípravě podkladové studie k “Lex Aš” jsme aplikovali široké spektrum analytických metod, které byly mezi sebou vzájemně propojeny. V dokumentu uvedené návrhy vycházejí z poznatků, které jsou výsledkem empirického, věcného, datového a odvětvového zkoumání širšího území města v prostorových, environmentálních a socioekonomických souvislostech a z participativních aktivit. Cílem analýz nebyla sumarizace známých informací, ale jejich kontextuální interpretace podřízená formulaci rozvojových záměrů.
Abychom mohli objektivně navrhnout opatření směřující k tam potřebné změně regionu Ašska, museli jsme nejprve posoudit, jak a proč selhávají stávající nástroje a politiky. Konkrétně to znamenalo např.:
- vyhodnotit vliv národních i evropských dotací od vstupu ČR do EU na změnu kvalitu života českých měst a regionů
- zhodnotit efektivitu hospodaření českých obcí a jejich reálné rozpočtové možnosti
- analyzovat systém výpočtu a přerozdělování sdílených daní, vč. návrhu a proveditelnosti úprav
- nastudovat přínosy ekonomických zón v Evropě a mimo ní
Proto jsme navrhli, aby problematika rozvoje Ašska byla řešena speciálním programem rozvoje, kombinací dostupných opatření a tzv. regulatorních sandboxů. Přestože jsou navrženy okruhy nástrojů, s nimiž je třeba pro rozvoj města pracovat, jako jednotlivé nástroje “pokusné” - sandboxové, rozvoj širšího území je komplexní problém, který musí být řešen komplexem nástrojů. Žádný nástroj sám o sobě problematiku Aše jako regionálního centra nevyřeší.
„Jedna velikost” řešení zde neplatí. Zároveň český právní systém není formálně připraven na zkoušení inovativních řešení ve veřejném sektoru, kde jednou z významných metod je regulatorní sandbox jako specifický typ inovace s dopadem do úpravy legislativy.