Naše role
Managementu školství se obecně věnujem v ČR malá pozornost. Proto jsme inspiraci čerpali ze zahraničních zdrojů a příkladů dobré praxe vyspělých zemí (s úspěšnými vzdělávacími systémy).
Základní pilíře Koncepce rozvoje managementu školství jsme postavili na:
- podpoře kvalitní výuky a učitele jako jejího klíčového předpokladu, což zůstává naprosto zásadním úkolem vzdělávací politiky (nejen na úrovni kraje), a to zejména ve vztahu k motivaci a celkovému zvýšení atraktivity pedagogického povolání,
- respektování potřeb a individualit všech dětí a žáků. Chceme, aby všichni žáci naplnili svůj potenciál, proto využíváme různorodé a samostatné výukové aktivity, které jsou zaměřeny na potřeby každého žáka,
- posilování kompetencí ředitelů školských zařízení, kteří plní roli průsečíku mezi všemi klíčovými faktory determinujícími úspěšnost školy.
Při návrhu "mezery" mezi současným stavem a dlouhodobým cílem, ke kterému směřujeme jsme použili naše osvědčené metody, založené na hloubkovém výzkumu všech aktérů. Do výzkumu jsme zapojili:
- 1 203 pedagogických pracovníků,
- 178 nepedagogických pracovníků,
- z toho 653 pracovníků nad 50 let
- 86% škol se zapojilo s reprezentativním výzkumným vzorkem
Se zástupci ředitelů středních škol proběhly analytické SPRINTY. Jejich cílem bylo pokusit se v rychlosti pojmenovat hlavní výzvy, které před námi stojí. Podstatou SPRINTU bylo nahlédnout na školství Olomouckého kraje jako na celek z pohledů hlavních aktérů školství. Společnou prací bylo identifikováno 7 základních faktorů, který se Koncepce následně věnuje:
- učitelé/zaměstnanci
- žáci/děti
- rodiče
- role zřizovatele
- vybavení škol a tříd
- vnitřní procesy
- marketing a PR
Navržená vize respektuje poznání stavu i očekávání budoucích změn.