Akreditované vzdělávání úředníků v praxi

Vzdělávání úředníků ve veřejné správě je klíčovou součástí modernizace a digitalizace veřejné správy. S rozvojem informačních technologií se na úřadech v České republice stále častěji uplatňuje e-learning jako forma vzdělávání, která je rychlá, flexibilní a může ušetřit rozpočet úřadu.
Nicméně podle našeho průzkumu slouží e-learning pouze k formálnímu naplňování akreditovaného vzdělávání, neplní podmínky moderních a trendy přístupů ke vzdělávání a výsledky školení jsou často nedostatečné.
E-learning může být přitažlivý
Příběh úřednice nabízející čokoládu kolegovi z oddělení IT, který za ni a za ostatní kolegy na úřadě hromadně udělá testy v e-learningu, jež mají úředníci povinné dle zákona o úřednících, není výjimkou. Kolega z IT vygeneruje hotové certifikáty, pošle jim je e-mailem, aniž by se oni sami kdy do e-learningu přihlásili, prošli kurzem a splnili závěrečný test. Postupně se mu hromadí vína, čokolády a drobné dárkové předměty téměř od všech osob na úřadě. Hlavní cíl byl ale splněn! Všichni mají certifikát i akreditaci, všichni mají tzv. čárku, že se školí, rozpočet města utrpěl minimální ztráty. Takto v praxi funguje e-learningové vzdělávání na nejednom úřadě v Česku.
E-learning může být přitažlivý svou snadnou dostupností a možností se vzdělávat vlastním tempem. Základní problém českého e-learningu akreditovaného pro úředníky však spočívá v tom, že tato forma vzdělávání se často soustředí pouze na formální aspekty učení, jako jsou testy, zkoušky a zpoplatněné generování certifikátů, a nevěnuje se dostatečně praktickému učení a rozvoji tolik potřebných dovedností a znalostí, které jsou v oblasti veřejné správy zásadní. Úředníci potřebují efektivní vzdělávací metody, které budou zohledňovat nejen teoretické znalosti, ale také praktické zkušenosti, sdílení znalostí a návody na řešení konkrétních situací. Tento nedostatek interakce a spolupráce může vést k tomu, že úředníci nebudou schopni efektivně používat své nové znalosti a dovednosti v praxi, úřad bude stagnovat, znalostní nůžky se budou rozevírat a úroveň našich úředníků bude rapidně klesat.
Lepší interakce
Podle našeho průzkumu jsou úředníci více spokojeni s tradičními formami vzdělávání, jako jsou prezenční kurzy, workshopy a výjezdní semináře, protože umožňují lepší interakci a spolupráci s ostatními účastníky a lektory. Tyto formy vzdělávání jim umožňují diskutovat a sdílet, což vede k lepšímu porozumění a využití nových znalostí a dovedností.
Nejlepší řešení pro realizaci vzdělávání úředníků:
- Zajistit si aktuální analýzu vzdělávacích potřeb u svých zaměstnanců.
- Na základě analýzy definovat společné vzdělávací programy, které uspořádáme tzv. in house.
- Individuální vzdělávání řešit prostřednictvím otevřených kurzů.
- Moderní e-learning využívat pouze jako doplněk k prezenčnímu vzdělávání či výjimečně a poměrově k prezenčním kurzům.
- Aktivně řešit manažerskou akademii u vedoucích zaměstnanců.
- Mít vytvořenu personální strategii svého úřadu včetně aktuálního akčního plánu a nastavených indikátorů.
- Zrealizovat assessment centrum, development centrum a sestavit kompetenční model každého úředníka i vedoucího.
- Na základě kompetenčního modelu pak společně definovat soubor vzdělávání pro osobní rozvoj.
Každý tento krok Vám podrobně představíme v následujících článcích AQE academy. Ukážeme Vám, jak správně udělat analýzu, jak vybrat relevantní kurzy, jak si vést evidenci vzdělávání, jak pracovat se systémem nástupnictví na úřadě a jak správně rozvíjet vedoucí a manažery úřadu.
Lucie Kratochvílová
Mohlo by vás zajímat

Výzva podporuje rozvoj technické infrastruktury obcí, zahrnující výstavbu vodovodů, kanalizací, komunikací, plynových, elektrických a internetových přípojek. Jejím cílem je připravit stavební pozemky s potřebnými sítěmi a tím usnadnit následnou výstavbu bytových a rodinných domů.
7. 2. 2025
Nejtěžší není naučit se používat nové nástroje, ale změnit způsob, jakým o své práci přemýšlíme. Uvědomit si, že práce úředníka může vypadat úplně jinak než dnes – může být efektivnější, smysluplnější a zaměřená na to, v čem jsou lidé nenahraditelní.
7. 1. 2025
Realizace velkých investičních projektů, jako jsou např. nové průmyslové zóny nebo příchod velkých firem do městských oblastí, může mít výrazný dopad na rozvoj regionu. Ačkoli tyto investice přinášejí ekonomický růst a zvyšují zaměstnanost, jejich vliv na městskou infrastrukturu, kvalitu života a společenskou strukturu je komplexní.
24. 9. 2024
Projekt řeší problém nedostatečného využívání dat ve veřejné správě v EU. Prostřednictvím nově vznikajícího DATA HUBu chceme poskytnout obcím dostatek informací pro strategické rozhodování a evaluaci dopadů intervencí.
20. 7. 2020