Naše role
V rámci zpracování jsme zvolili netradiční přístup, zejména v analytické části. Parametry a rámec analýz jsme si s ohledem na relevantnost potřeb identifikovali společně s městem na pracovních skupinách a následně byly dílčí výstupy ověřovány v rámci výzkumu či dalších analýzách.
Vybrané otázky, na které jsem hledali odpovědi:
- Žáci - Jak vidí žáci svoji školu, své učitele? Co je na studiu baví a co naopak jim vadí?
- Rodiče - V čem mohou být přínosní a jak bychom měli využít jejich potenciál?
- Zaměstnanci - Známe pohled zaměstnanců? Jsou spokojeni? Jak jim můžeme pomoci?
- Trendy - Pracujeme s okolními trendy? Známe je? Jsme otevřeni novým věcem?
- Strategie - Plánujeme a rozvíjíme se souladu s okolními či nadřazenými strategiemi?
- Atraktivita města - Prosperují Pardubice? Žije město? Jsou demografické predikce správné?
- Kapacity zařízení - S ohledem na vývoj města, jsou kapacity zařízení vyhovující nebo ne?
- Aktivity škol - Co vše pro děti děláme? Jsou aktivity nabízeny napříč zařízeními?
- Marketing a PR - Jak moc může marketing a PR ovlivnit naši pozici? Věnujeme tomu pozornost?
- Financování - Dáváme do rozvoje zařízení dostatek zdrojů? Známe výdaje jiných měst?
Přestože jsme pracovali na Strategii školství, bez uvažování širšího kontextu by výstup nesplnil zadání.
Výchozím bodem Strategie bylo definování nové VIZE, které měla být ambiciozní a reagovat na dynamiku rozvoje celého města.
Při formulování cílů jsme vycházeli z intenzivního výzkumu mezi více jak 9.000 respondetny, výstupy mimo celkové Strategii byly zpracovány pro všechny jednotlivé školy i školská zařízení.
Samotná návrhová část byla vytvořena participativní metodou se zapojením desítek osob, bez kterých by nebylo možno koncipovat Opatření v celé své šíři.
Velká pozornost byla věnována implementační části. Strategie musí být živoucím dokumentem, jinak se její smysl ztrácí.