Zhodnocení hospodaření pro město Šternberk
Zadavatel vyžadoval nezávislý pohled na plnění rozpočtu za 1. pololetí rozpočtového roku. Díky kvalitnímu zpracování s námi město v této oblasti dlouhodobě spolupracuje a tento dokument pro něj vytváříme každý rok.
Anotace
Šternberk je moravské město v okrese Olomouc na úpatí Nízkého Jeseníku. Je obcí s rozšířenou působností a žije zde téměř 14 tisíc obyvatel.
Město vzniklo z osady pod hradem stejného jména, střežícího důležitou křižovatku obchodních cest. Historické jádro města je městskou památkovou zónou.
Cíl projektu
Po ekonomické krizi 2007-2009 se města potýkala se značný výpadkem svých rozpočtů, což vedlo k razantním změnám v přístupu k ekonomickému plánování.
Cílem projektu bylo:
- Posouzení plnění rozpočtu jako celku
- Zaměření se na plnění sdílených daní a odhad hodnot těchto daní na konci rozpočtového roku
- Vyhodnocení plnění příjmové části rozpočtu
- Vyhodnocení plnění výdajové části rozpočtu
Výsledkem mělo pak být doporučení pro další ekonomický vývoj města.
Naše role
Zadavatel vyžadoval nezávislý pohled na plnění rozpočtu za 1. pololetí rozpočtového roku s vědomím, že většina rozpočtovaných položek se během roku neplní pravidelně tj. 1/12. Náš nástroj SW program FISO umožňuje tuto skutečnost eliminovat a odhadovat vývoj většiny položek s dostatečnou přesností, za předpokladu standardního vývoje ekonomického prostředí. Důležitou součástí byla i predikce hodnot nejdůležitějších příjmových položek – sdílených daní, do konce rozpočtového roku.
Citace
„Ekonomické posouzení hospodaření města není možné dělat na makro datech. Základem je detailní pohled a v ideálním případě dlouhodobé vyhodnocení vč. srovnání s jinými městy.“
Jan Eberhard
analytik
„Takto prováděná kontrola plnění rozpočtu má pozitivní vliv na plánování aktivit ve zbytku roku a je též nemalým přínosem pro sestavování návrhu rozpočtu na další rok.“
Ing. Miluše Hudcová
vedoucí finančního odboru
Závěr
Kontrola plnění rozpočtu byla zaměřena na hospodaření města podle upraveného rozpočtu za první pololetí roku, zejména na možná ohrožení v druhé polovině roku. Z tohoto důvodu byl kladen důraz v oblasti příjmů na položky, které se oproti předpokladu plní nedostatečně a ve výdajové části naopak je čerpání vyšší než 55 %. Zároveň je důležitý pohled i na nízké plnění výdajových položek, aby po důkladné analýze bylo možno případně využít tyto finanční prostředky v jiných oblastech rozpočtu města.
Díky kvalitnímu zpracování s námi město v této oblasti dlouhodobě spolupracuje a tento dokument pro něj vytváříme každý rok.
Mohlo by vás zajímat
Město je naším dlouhodobým klientem. V souvislosti s dopady nejen koronavirové epidemie, ale i dalšími očekávanými dopady na ekonomiku jsme byli městem osloveni s požadavkem analyzovat hospodaření Technických služeb města.
11. 11. 2023 Hospodářská ročenka Karlovarského krajeHospodářská ročenka hodnotí statisticky uplynulý rok a přibližuje to nejdůležitější, co se v něm událo. Dokument na svých cca 90 stranách stručnou a přehlednou formou shrnuje rok 2021 formou dat, rozhovorů a článků. Na spolupráci při jeho tvorbě jsme se podíleli s hlavním iniciátorem Hospodářskou komorou Karlovarského kraje.
8. 6. 2023 Krajská hospodářská komora Karlovarského krajeHospodářská ročenka hodnotí uplynulý rok v Karlovarském kraji. Na spolupráci při jeho tvorbě jsme se podíleli s hlavním iniciátorem Hospodářskou komorou Karlovarského kraje, s agenturou CzechInvest a samotným úřadem Karlovarského kraje.
15. 11. 2021 Rozpočet pro město LiberecSestavování rozpočtu na další rozpočtový (kalendářní) rok je jednou z nejdůležitějších, ale také zároveň nejnáročnější činností volených orgánů města v součinnostmi s jeho vedoucími zaměstnanci.
12. 11. 2020