Participace není žádná věda

Participace není žádná věda

3. 11. 2020

Zapojení lidí není žádná velká věda. Neznamená to však, že o něm není potřeba přemýšlet a plánovat. Pro začátek se můžete řídit těmito pěti základními pravidly.

1. Zapojení musí dávat smysl

Je jedno, jestli je řeč o zapojení občanů do online nebo offline aktivit. První otázkou, kterou byste si měli vždy položit, by mělo být “PROČ?”.

Aby se lidé zapojili do jakékoli veřejné aktivity, musí být přesvědčení, že má smysl. Jakmile vycítí, že si jen snažíte odškrtnout povinnost nebo že se v minulosti zapojili do podobné aktivity bez jakéhokoli výsledku, ztratí zájem

2. Cílem je úspěch

Dvakrát měř, jednou řež. Čím více času strávíte plánováním na začátku, tím je větší šance, že dosáhnete svého cíle.

Ujasněte si, čeho chcete docílit. Na jaké otázky se budete ptát? Jaká data pro vás jsou důležitá? Ale také, jak rozšíříte potřebné informace, aby se zapojilo maximum lidí ze všech možných skupin? 

3. Inspirujte a motivujte

Proč by měli lidé věnovat svůj volný čas, aby se zapojili zrovna do aktivit, které připravujete?

Dlouhé, nezajímavé texty možná stačily před dvaceti lety, doba se však posunula. Na každého z nás se na internetu valí obrovské množství informací. Pokud tedy chcete občany zapojit, musíte je nejdřív zaujmout. Nepodceňujte proto ani grafickou stránku a přemýšlejte, co by doopravdy zaujalo vás a vaše okolí.

4. Sdílejte

Pokud to s participací myslíte doopravdy vážně, není možné říkat “my” a “oni”. Místo toho se snažte zahrnout co nejvíce občanů do procesu participace a diskusi pojmout jako skupinovou aktivitu.

Vyšlete tak signál, že všichni, kdo se zapojí, směřují ke společnému cíli. V průběhu participace proto neustále vytvářejte možnosti, jak udržet lidi aktivní - sdílejte s nimi zkušenosti odjinud, diskutujte s nimi... 

5. Naslouchejte

Můžete splnit všechny předchozí body na 100 procent. Ale v okamžiku, kdy se občané rozhodnou participovat, očekávají, že jejich názory reálně ovlivní výsledek. Který, když se nedostaví, vás vrátí zpátky na začátek.

Snažte se proto maximálně dávat najevo, že vnímáte, co ve veřejné debatě zaznívá. Ukažte, jak konkrétně se zapojení občanů promítlo do výsledků projektu. Zvýšíte tak důvěru v celý proces participace, ale také relevanci výstupů u podobných aktivit v budoucnosti.

- Mikuláš Klang