On-line školení není jen e-learning
Od e-learningu se liší například tím, že je nutné se účastnit v daný termín a hodinu, je nutné být přítomen před kamerou (i když třeba vypnutou) a poslouchat lektora a diskuzi zúčastněných lidí.
On-line školení nikdy nenahradí prezenční formu vzdělávání, nicméně je adekvátní náhradou v určitých situacích, typu:
- krizový stav, karanténa
- práce na home office
- dlouhodobá nemoc
- časová i finanční úspora
Nevýhodou je omezený sociální kontakt s účastníky, kteří jsou zpravidla na zrcadlových pozicích (při otevřených školeních) a nemožnost s nimi sdílet neformální zkušenosti při pauzách, diskuzích. On-line prostředí samozřejmě umožňuje diskuzi prostřednictvím mikrofonů či písemné chatování jak s ostatními účastníky, tak s lektorem, nicméně velmi záleží na komunikačních dovednostech lektora, který musí být schopen aktivně vytvářet vhodnou atmosféru.
Příprava na školení
- Materiální a technické zajištění (NTB, mikrofon, kamera, internet, Wi-Fi)
- Výběr platformy pro on-line školení
- Proškolení uživatelů - simulace předem
- Určení odpovědného zaměstnance za on-line školení (IT technik), pomáhá všem zaměstnancům při problémech s připojením, komunikuje s lektory.
- Vyhodnocení školení a náprava nedostatků
Jak prakticky postupovat?
Určete zvláštní místnosti pro školení
Je nevhodné on-line školení absolvovat v místnosti s dalšími kolegy, kteří se školení neúčastní. Připravíme si tedy místnost určenou pro tento druh výuky – klid, dobré připojení na internet, kvalitní počítač v ideálním případě s kamerou, mikrofonem a reproduktory. Zajistit soukromí a nerušení v průběhu školení.
Proveďte test
S dostatečným předstihem vyzkoušíme a otestujeme on-line prostředí (vybraný zaměstnanec, účastník školení, personální oddělení). Neúspěch zejména při první zkušeností s on-line školením může účastníka i celou organizaci negativně ovlivnit a odradit od dalších on-line aktivit.
Plánujte
On-line školení je vhodné pouze pro motivované zaměstnance a ty, kteří se on-line školení účastnit CHTĚJÍ. Je vhodné začít s důkladnou interní komunikací, vysvětlením potřeby, zaškolením a pilotním otestováním streamu (na zkoušku). Individuální přístup k méně "IT zkušeným" zaměstnancům je stěžejní.
Realizujte
Při realizaci školení se nebojte aktivně zapojovat do výuky. Posílejte či pokládejte dotazy, reagujte emotikony, diskutujte prostřednictvím chatu či mikrofonu. Buďte ostatním příkladem.
Vyhodnocujte
Zejména první zkušenosti s on-line školení je vhodné hodnotit i ústně s odpovědnou osobu. Výstupy hodnocení je nutné porovnávat a navrhovat konkrétní opatření k nápravě.
- Lucie Kratochvílová